Még többet vásárolunk online

2016. szeptember 1. Töretlenül növekszik a hazai online kiskereskedelem. A piac az idei első félévben 18 százalékkal bővült. A nyári sportesemények jelentősen megtolták a szórakoztató elektronikai termékek forgalmát – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából.

A teljes hazai online kiskereskedelem forgalma 2016 második negyedévében 15 milliárd forinttal és mintegy harmadával több tranzakciós eredménnyel múlta felül az első negyedév teljesítményét. Ezzel az első félévben – a tavalyi év első félévéhez képest összességében csaknem 18 százalékos bővüléssel – közel 131 milliárd forintos forgalmat ért el a szektor.

A termék kategóriák közül a szórakoztató elektronika forgalma volt a legnagyobb közel 11 milliárd forinttal, ami 46 százalékkal több, mint 2015. második negyedévében. Az eladásokat nagyban segítette a labdarúgó Európa-bajnokság. A nagyobb értékű műszaki cikkek iránt megnövekedett kereslet hatással volt az átlagos kosárértékre is, ami megközelítette a 11200 forintot, szemben a 2015 nyár elején elért 10 ezer forintos átlaggal. A harmadik negyedévben az olimpia és az iskolakezdés köré épülő kampányok hatására várhatóan tovább erősödik a szektor.

Marketing nélkül már nem megy

A webáruházakban a műszaki cikkek és szurkolói termékek értékesítési volumenének növeléséhez nagymértékben hozzájárult a labdarúgó Európa-bajnoksághoz köthető különféle marketing eszközök alkalmazása is. Ráadásul a kereskedők körében évről-évre egyre tudatosabb és szorosabb a marketinghez fűződő viszony. A fokozódó kínálat- és árverseny miatt, a ”felszínen maradás” minden korábbinál jobban függ a megfelelő mennyiségű és minőségű marketing aktivitástól.

A webáruházak több mint kétharmadának üzleti tevékenysége már egy előre megtervezett marketingterv mentén működik. A stratégiák között azonban ma még jóval elterjedtebb a kampányszemléletű tervezés, így a stratégiával rendelkező kereskedők többségénél az egyes eszközöknek és média felületeknek még nincs dedikált költségvetése.

A hazai webáruházak – erőforrástól függően – egyszerre átlagosan négyféle marketing eszközt vesznek igénybe, és ezek segítségével igyekeznek minél nagyobb értékesítési mutatókat elérni. Használati intenzitás tekintetében a legnépszerűbb marketingeszköznek továbbra is az árösszehasonlító oldalak számítanak. Segítségükkel a legkisebb, frissen indult kereskedők is „felkerülhetnek a térképre”. Évről-évre egyre többen építik fel oldalukat az aktuális keresőoptimalizálási (SEO) standardoknak megfelelően, miközben továbbra is népszerűek a már-már klasszikus eszköznek számító Google hirdetések is. Az utóbbi egy év során a legnagyobb változás a Facebook tekintetében történt. Amellett, hogy a kereskedők 78 százaléka már jelen van a legnagyobb közösségi oldalon, egyre többet hirdetnek is a segítségével.

Kedvezmények

A webáruházak többségének a „promóció” többnyire még mindig a termék- vagy kosár-százalékos kedvezmény adását jelenti, miközben az „akciózás” már egyre inkább nemcsak a leárazásokról, hanem az online vásárlás élményéről is szól. A kifejezetten egy napig tartó akciók esetében – a népszerű „fekete pénteknek” is köszönhetően – az átlagosan elérhető kedvezmény mértéke a tavalyi évhez képest a duplájára emelkedett. Az egyre változatosabb akciós lehetőségek, a konkurenciaharc és a jelentős árengedmények miatt az online vásárlók immár átlagosan 12 százalékos kedvezményben részesülhetnek a meghirdetett leárazások keretében.

100 látogatásból 2 vásárlás

A bővülő marketingmix eredménye konverziós mutatóval mérhető, melyből kiderül, hogy száz látogatásra hány tényleges vásárlás jutott. Ebben a tekintetben a piaci átlag jelenleg 2,1 százalék, azaz 100 látogatás átlagosan 2,1 vásárlást eredményez. Ez a mutató azonban nagymértékben függ az alkalmazott marketingeszközöktől és a forgalmazott termékek körétől is. Utóbbi esetében a számítástechnika szektor jár az élen a maga 2,6 százalékos arányával, miközben az otthon, kert szektorban mindössze 1,4 százalékot tudnak elérni az online áruházak.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok