Megáll az autópiac, de többen lízingelhetnek

2020. január 13. A tavalyi jelentős növekedés után 2020-ban már stagnálni fog az autópiac, a 2019-esnél kevesebb, 155 ezer új autó eladásával számolnak a szakértők. A Lízingszövetség szerint ugyanakkor többen és nagyobb összegben vásárolnak majd lízing segítségével gépkocsit.

Közel 158 ezer új autó kelt el a magyar piacon 2019-ben, ami 6 százalékkal több, mint 2018-ban, és a 2017-es 116 ezres eladásokhoz képest pedig több mint 35 százalékos emelkedésnek felel meg. Az új kisteherautók piacán is számottevő volt a növekedés: több mint 26 ezret adtak el belőlük, ami több mint 15 százalékkal haladja meg a 2018-as eladást – írja közleményében a Magyar Lízingszövetség.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) 2020-es előrejelzése szerint idén már megtorpanhat az utóbbi években látható folyamatos növekedés. Erdélyi Péter, az MGE elnöke úgy véli, hogy idén 155 ezer új autót és 26 ezer kisteherautót adhatnak el, ami mindkét kategóriánál stagnálást jelentene. A használt gépkocsik piacának bővülése 2019-ben megállt, a 156,5 ezres tavalyi darabszám éves összevetésben 2 százalékos visszaesést jelent.   

Nőni fog a lízing

A járműpiacon az eddigiekhez hasonlóan továbbra is kulcsfontosságú szerepük lesz a lízingcégeknek: 10 új személyautóból 4-et lízingkonstrukció segítségével adnak el a kereskedők. A kis- és nagyhaszongépjárműveknél még jelentősebb a lízing aránya. Míg a korábbi években a növekedés elsősorban a magánszemélyek finanszírozásában volt tapasztalható, addig 2019-ben a céges vásárlások és lízingügyeletek száma nőtt nagyobb mértékben, meghaladva a piac általános bővülését is.

A Lízingszövetség az autópiaci szakértőkhöz hasonlóan óvatosan tekint a 2020-as évre, a korábbi évek kétszámjegyű növekedésénél visszafogottabb növekedésre számít a járműfinanszírozásban. Azonban azzal számol, hogy a lízingpiac idén az autópiac zsugorodása ellenére is növekedni fog. A személygépkocsik árának emelkedésével tovább nőhet ugyanis a lízing jelentősége: vélhetően többen fognak élni ezzel a lehetőséggel, hogy saját forrásaikat kiegészítsék, másrészt az egy ügyletre eső kihelyezés is magasabb lesz.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok

Most okozzák a kátyúk a legtöbb balesetet
2020. január 23. A kátyú okozta károk 60-70 százaléka jellemzően az első negyedévben történik a kátyúbiztosítást kínáló társaságok tapasztalatai szerint. Az ilyen jellegű balesetek minden autósnak potenciális kockázatot jelentenek, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) szerint érdemes biztosítással felkészülni a váratlan esetekre.


A téli fagyok súlyosan meg tudják rongálni a közutakat, ezért most kezdődik csak az igazi „kátyúszezon”. Az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik meg, gyakran nyár elejéig is elhúzódik, addig viszont számtalan autót tesznek tönkre minden évben.

A kátyúk okozta leggyakoribb kár a defekt, illetve a felni sérülése, de előfordul futómű-károsodás is sőt, akár balesetet, személyi sérülést is okozhat a kátyú. Az átlagos kárösszeg pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár akár a többszázezret is elérheti – áll a MABISZ közleményében.

Bizonyíték kell

Fontos tudni, hogy bár az utak állapotáért az út fenntartója felel, azonban a káreseményt mindig a kárt szenvedett autósnak kell bizonyítania. A kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem történt személyi sérülés, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum lehet a bizonyítási eljárás során. Az esetet mindig alaposan dokumentáljuk: készüljön több irányból is fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és jól láthatóan a keletkezett sérülésről. Ha a balesetet más is látta, érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét.

A bejelentéssel a károsultnak a közút fenntartójához kell fordulnia. A bejelentésnél közölni kell az esemény idejét, pontos helyét, valamint, hogy milyen körülmények között történt a baleset. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, továbbá – amennyiben rendelkezik vele – a kár összegét igazoló javítási számlát. A kár pontos összegének tanúsításához feltétlenül kérjünk számlát a gépjármű javítási munkálatairól, és őrizzük is meg a procedúra befejezéséig, továbbá érdemes lehet az esetlegesen kicserélt alkatrészeket is megtartani.

Ha több gépjármű is károsodott, azokat külön-külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit ugyanis egyenként számolják el. Személyi sérülés esetén az orvosi dokumentációt is be kell mutatni. A bejelentéshez ne felejtsük el csatolni a forgalmi engedélyről készített másolatot! Szükség esetén hiánypótlásra is felszólíthatják a bejelentőt, ezért érdemes e-mail címünket is megadni.

A biztosítónak is kell a bizonyíték

Kátyúkár biztosítás esetén nem az útkezelő, hanem a saját biztosítónk felé jelenthetjük be a kárt. A biztosító kifizeti a kártérítést, majd utólag rendezi azt az illetékes közútkezelővel. Itt is rendkívül fontos a részletes dokumentáció, ennek hiányában ugyanis a biztosító sem tud fizetni. Mint ahogy akkor sem, ha a megengedettnél gyorsabban hajtott az autós, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát.

Kátyúbiztosítást jelenleg önállóan, illetve kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kiegészítő biztosításként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért. A kátyúkár biztosítást az hívta életre, hogy az ilyen károk átlagos összege 20 ezer forint körüli, a casco biztosítások önrésze pedig ettől jellemzően magasabb.

ÚtszakaszKezelőBejelentés

Településeket összekötő utak, autópályákMagyar Közút Zrt.elektronikusan (https://internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/karigeny-bejelentes/gepjarmu-kar/); postai úton (Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kárigénykezelő osztály, 1024 Budapest, Fényes Elek u. 7-13.); e-mailen: karigenykezeles@kozut.hu
Lakott területen belüli útszakaszokilletékes önkormányzatszemélyesen; e-mailen
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiBudapest Közút Zrt.személyesen az ügyfélszolgálaton (Budapest, XI. kerület, Bánk bán utca 8-12.); e-mailen a karrendezes@budapestkozut.hu címen, kitöltött "Kátyúkár bejelentő lap" csatolásával
Egyes biztosítóknál létezik olyan szolgáltatás is, amely a kár – meghatározott limitig történő – megtérítése mellett egyfajta jogsegély-szolgáltatást is nyújt, eljár az út kezelőjénél a biztosítási limitet meghaladó kártérítés megfizetése ügyében.