Érintett az Amazon, az Alibaba, de magyar oldalak is
Az interneten vásárló fogyasztók legtöbbjének a Deloitte szakértői szerint talán fel sem tűnik, hogy az általuk kiszemelt áru vagy szolgáltatás a legtöbb esetben közvetítő cégeken keresztül jut el hozzájuk az eladótól. Ilyenek például az online kereskedelmi platformok (pl. Amazon, Alibaba), a különféle applikációkat kínáló webáruházak (pl. Google Play, iStore), az internetes összehasonlító oldalak (pl. arukereso.hu, argep.hu) és a közösségi médiaplatformok (pl. Facebook Marketplace). Mivel az online közvetítőkön keresztül bonyolódó kereskedelmi forgalom folyamatosan bővül, a vevőket elérni kívánó vállalkozások egyre jobban ki vannak szolgáltatva nekik.
A folyamatokat látva döntött úgy az Európai Unió, hogy rendeletben szabályozza a vállalkozások és az online közvetítő cégek kapcsolatát. Mint Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere figyelmeztetett, az érintetteknek alig egy évük van az előírások teljesítésére, mivel a rendeletbe foglalt szabályokat 2020. július 12-től alkalmazniuk kell. Az előírások megszegése esetén pedig nemcsak az üzleti partnereik, de az érdekképviseletek is a nemzeti bírósághoz fordulhatnak.
Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje azonban úgy látja, hogy cseppet sem egyszerű megfelelni a jogszabályi előírásoknak. Számos területen, például a rangsorolási kritériumok meghatározásánál, vagy más közvetítők igénybevételének korlátozásánál ugyanis a rendelet előírásai mellett más, például adatvédelmi, versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályokat is figyelembe kell venni.
A szerződési feltételeket világosan és érthetően megfogalmazva könnyen hozzáférhetővé kell tenniük az online közvetítőknek. Ha ezek a feltételek változnak, akkor arról legalább 15 nappal korábban tájékoztatniuk kell üzleti partnereiket. A rangsorolási szempontokat előre tisztázni kell. Az 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató és 10 millió eurónál nagyobb árbevételt elérő online közvetítőknek a rendelet értelmében könnyen hozzáférhető, ingyenes belső panaszkezelési rendszert kell kialakítaniuk.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: vásárlás, online, net, összehasonlító, közvetítő, Unió, szabály, Deloitte
Megrendszabályozzák az online közvetítőket
2019. augusztus 28. Uniós előírásoknak megfelelően 2020. július 12-től az eddigieknél szigorúbb szabályok mellett, átláthatóbban kell működnie például az Amazonnak, de az árukereső.hu-nak is. Az online közvetítőknek át kell alakítaniuk szerződési feltételeiket, és a nagyoknak saját panaszkezelési rendszert is létre kell hozniuk.Az interneten vásárló fogyasztók legtöbbjének a Deloitte szakértői szerint talán fel sem tűnik, hogy az általuk kiszemelt áru vagy szolgáltatás a legtöbb esetben közvetítő cégeken keresztül jut el hozzájuk az eladótól. Ilyenek például az online kereskedelmi platformok (pl. Amazon, Alibaba), a különféle applikációkat kínáló webáruházak (pl. Google Play, iStore), az internetes összehasonlító oldalak (pl. arukereso.hu, argep.hu) és a közösségi médiaplatformok (pl. Facebook Marketplace). Mivel az online közvetítőkön keresztül bonyolódó kereskedelmi forgalom folyamatosan bővül, a vevőket elérni kívánó vállalkozások egyre jobban ki vannak szolgáltatva nekik.
A folyamatokat látva döntött úgy az Európai Unió, hogy rendeletben szabályozza a vállalkozások és az online közvetítő cégek kapcsolatát. Mint Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere figyelmeztetett, az érintetteknek alig egy évük van az előírások teljesítésére, mivel a rendeletbe foglalt szabályokat 2020. július 12-től alkalmazniuk kell. Az előírások megszegése esetén pedig nemcsak az üzleti partnereik, de az érdekképviseletek is a nemzeti bírósághoz fordulhatnak.
Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje azonban úgy látja, hogy cseppet sem egyszerű megfelelni a jogszabályi előírásoknak. Számos területen, például a rangsorolási kritériumok meghatározásánál, vagy más közvetítők igénybevételének korlátozásánál ugyanis a rendelet előírásai mellett más, például adatvédelmi, versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályokat is figyelembe kell venni.
A szerződési feltételeket világosan és érthetően megfogalmazva könnyen hozzáférhetővé kell tenniük az online közvetítőknek. Ha ezek a feltételek változnak, akkor arról legalább 15 nappal korábban tájékoztatniuk kell üzleti partnereiket. A rangsorolási szempontokat előre tisztázni kell. Az 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató és 10 millió eurónál nagyobb árbevételt elérő online közvetítőknek a rendelet értelmében könnyen hozzáférhető, ingyenes belső panaszkezelési rendszert kell kialakítaniuk.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: vásárlás, online, net, összehasonlító, közvetítő, Unió, szabály, Deloitte