Mégsem olyan zöldek a cégek, mint állítják?
2024. augusztus 13. Több vállalkozással szemben is eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal, mivel azt gondolja, hogy nem igaz a PET palackjaikkal kapcsolatos kommunikációjuk, így a valóságosnál környezetbarátabbnak tüntették fel magukat, azaz zöldre mosást követtek el – adta hírül a hivatal.Megtéveszthette a fogyasztókat több cég is, amikor zöldre mosást (greenwashing) követett el. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiát követ, amely az adott vállalkozást környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. Amennyiben a zöldre mosás a vállalkozás konkrét marketing-kommunikációjában jelenik meg, a kifejezés a nem igazolható környezeti állításokra utal.
A PET palackról van szó
A Gazdasági Versenyhivatal gyanúja szerint a Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től a Fonte Natura ásványvizek címkéin és a terméket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációjában megfogalmazott állításaival pl. a „100% újrahasznosított PET-palackban”, „100% rePET”, „100% rePET palackból palack” szlogenekkel megtévesztette a fogyasztókat – írja közleményében a hatóság.A Szentkirályi Magyarország Kft. 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin és kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” körforgásos rendszert hirdeti, amelynek keretében a „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET”, és ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal és képi megjelenítésével valószínűsíthetően szintén megtévesztette a fogyasztókat az egyes, úgynevezett zöld állításokkal.
A GVH vizsgálja továbbá a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca Cola Company vállalkozásokat is, mivel a gyanúja szerint 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin és kereskedelmi kommunikációjuk során a „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, „100%-ban újrahasznosítható”, valamint az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal és a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.
A fenti vállalkozások valószínűsíthetően megtévesztő állításaikban közös, hogy azok a termékek lényeges jellemzőire, a környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak. A kifogásolt reklámállítások azonban feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal.
Ez még csak vizsgálat
A versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az érintett vállalkozások a jogsértéseket elkövették. Az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak. A vizsgálatok lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőkbe nem számít be.A GVH a közleményében hangsúlyozta, hogy az elmúlt években kiemelten foglalkozik az ún. „zöld állításokkal”. A hivatal 2024 januárjában publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amely rávilágított többek között arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A versenyhivatal – a piacelemzés megállapításai alapján – számos javaslattal élt a piaci szereplők, a jogalkotó és a jogalkalmazók irányába, annak érdekében is, hogy segítse a tisztességes zöld állítások piaci szereplők általi alkalmazását.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: greenwashing, zöldre mosás, GVH, Gazdasági Versenyhivatal, Szentkirályi, Coca-Cola, Fonte Viva
Kapcsolódó anyagok
- 2024.09.10 - Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Google-nak, de az íreknek nem kell a pénz
- 2024.08.14 - Nem érti a Szentkirályi, mit akar a GVH
- 2024.08.07 - Ismét rászállt a versenyhivatal a Wizz Airre
- 2024.08.05 - Nem nyugszik bele a Wizz Air a bírságba
- 2024.08.03 - Nem fogadta el a GVH, hogy utasainak kompenzációt fizessen a Wizz Air
- 2024.07.18 - Eljárás indult az Aldi ellen, már meg is érkezett az áruházlánc válasza
- 2024.07.15 - A magyaroknak is megjelentek az olcsóbb ajánlatok a Bookingon
- 2024.07.04 - Bizonyítékokat várnak a Lidl-től
- 2024.05.31 - Trükközött az árakkal a lampak.hu
- 2024.05.17 - A Vibert is megregulázta a GVH
- 2024.04.03 - Ismét a GVH célkeresztjében az eMAG
- 2024.03.20 - A GVH szerint átverte a játékosokat a Lottoland
- 2024.02.27 - Sokakat akaszt ki a Temu, már vizsgálódik a versenyhatóság
- 2024.01.31 - Eljárást indított a versenyhivatal a Wizz Airrel szemben
- 2023.12.13 - A GVH célkeresztjében a népszerű ételrendelési portál
További kapcsolódó anyagok