Visszaszoktak a bankfiókokba a magyarok

Megúszhatják a kereskedők a bankkártyás fizetés elfogadását

Még várni kell a megoldásokra
2020. szeptember 4. Éveket lökte előre a banki digitalizációt a koronavírus-járvány, ugyanakkor augusztus végére teljes létszámban visszatértek az ügyfelek a fiókokba. Még várnunk kell az azonnali fizetésre épülő új szolgáltatásokra, de a kiskereskedők akár a másodlagos azonosítóval vagy QR kódra építve is lehetővé tehetik az elektronikus fizetések januártól kötelező elfogadását – derült ki a Portfolio tegnapi konferenciáján.

Fél éve elindult az azonnali fizetési rendszer Magyarországon, de a ráépülő új szolgáltatások megjelenésére egyelőre várni kell, sőt 2021 előtt nem is nagyon várhatók – derült ki a Portfolio Financial and Corporate IT 2020 tegnapi konferenciáján.

Pedig a koronavírus-járvány akkora ugrást hozott az ügyfélszokásokban a banki digitalizáció terén, mint máskor 10 év fejlődése - mondta Becsei András, a Bankszövetség alelnöke, az OTP Jelzálogbank vezérigazgatója. A veszélyhelyzet idején (március-június) 12 százalékkal nőtt a netbankok használata, ami óriási fejlődésnek számít.

Ugyanakkor a veszélyhelyzet alatt március 13-án pénteken és március 16-án hétfőn hatalmasat nőtt a készpénzfelvétel is, ami a bespájzolás időszaka volt. Majd megnyugodtak az emberek, hogy továbbra is fel lehet venni készpénzt az ATM-ekből, így jelentősen nőtt az internetes vásárlási forgalom és a kártyás fizetési forgalom is.

Szeretjük a bankfiókot, visszatértek a fióklátogatók

A járványhelyzet alatt jelentősen csökkent a fiókba látogató ügyfelek száma. Egerszegi Ádám, a Takarékbank alelnöke arról számolt be, hogy tavasszal harmadára csökkent a fióki forgalmuk, ugyanakkor május óta hasonló a koronavírus előttihez. Az OTP Bank nemrég arról számolt be, hogy a korábban fiókot látogatók 75 százaléka jár már csak bankfiókba, de augusztus végére, szeptember elejére visszaállt a vírus előtti forgalom – mondta Becsei András. Igaz, a látogatások célja megváltozott, eltolódott a tanácsadói szolgáltatás irányába. Márciusban megijedtünk, azóta azonban nyugodtabban reagálnak az ügyfelek a maszkviselésre és egyéb óvintézkedésekre is – tette hozzá.

Nem kérjük a másodlagos azonosítókat

A márciusban elindult azonnali fizetési rendszerrel szabályozóként és fejlesztőként is elégedett a Magyar Nemzeti Bank. Az ügyfelek havi átlagban csaknem 9 millió átutalást indítanak – mondta az erről szóló panelbeszélgetésben Varga Lóránt, az MNB főosztályvezetője. Majdnem 70 ezer másodlagos azonosítót regisztráltak eddig, ami szerinte nem rossz. Ugyanakkor a bankok képviselői kevesellték, hogy mindössze az ügyfelek 1 százaléka regisztrált másodlagos azonosítót. Az MNB képviselője is elismerte, hogy az így zajló forgalom még alacsony, de egy kampánnyal segíteni fogják.

Hol vannak az új szolgáltatások?

A fizetési kérelem szolgáltatás például az azonnali fizetési rendszer márciusi indulásával elérhetővé válhatott volna, sőt szeptembertől már a vállalati kötegelt fizetési kérelmeket is tudja kezelni a rendszer. Ennek ellenére – mint megírtuk - mindössze néhány bank nyújtja ezt a szolgáltatást. A bankárok szerint azonban néhány hónapon belül már jól fog működni. (Bár nem kötelező a nyújtása.) Ugyanakkor a QR-kódos fizetés jó használhatóságához még hiányzik a piaci összhang. Varga Lóránt (MNB) szerint egyébként a GIRO dolgozik azon, hogy minél több fejlesztés megvalósulhasson. Az eddigi mobilfizetési megoldások a résztvevők szerint jórészt az átjárhatóság hiányán buktak el. A banki fejlesztések által használt szabvány QR-kód év végéig a legtöbb banknál megjelenhet, támogatva ezeket.

Januártól a kiskereskedők így tehetnek eleget a törvénynek

Január 1-jétől valamennyi online pénztárgépet használó kereskedő számára kötelezővé válik az elektronikus fizetések elfogadása, ami azt jelenti, hogy 60 ezer kereskedőt kell bekötni valamilyen módon a rendszerbe. A legegyszerűbben a kártyás fizetés jöhetne szóba, de nem véletlen, hogy ezek a vállalkozások eddig sem éltek a lehetőséggel. Ez ugyanis nem kevés pénzbe kerül, a költségét pedig a kereskedő állja.

A Gazdasági Versenyhivatal tavaly nyáron tette közzé kártyás elfogadásról folytatott ágazati vizsgálatának eredményeit. Ennek egyik következtetése az volt, hogy a legalacsonyabb forgalmú kereskedők számára a bankkártya-elfogadás költségei – elsősorban a fix költségek miatt – olyan magasak, hogy egy részük számára nem éri meg. Viszont az azonnali fizetésen alapuló megoldások jók lennének, már amennyiben tényleg megjelennek.

Kozma Zoltán, a Takarékinfo vezérigazgatója azt mondta, ők azon dolgoznak, hogy a kártyákkal versenyző megoldásokat (QR-kód, azonnali fizetésre épülő fejlesztések, NFC) kihasználják. Varga Lóránt, az MNB főosztályvezetője szerint reális alternatíva, hogy sok kiskereskedő az azonnali fizetésre építve, például statikus QR-kód vagy másodlagos azonosító használatával (ezeket például kinyomtatva kiteszi a pultra) felel meg a jogszabályi előírásoknak január 1-jétől. A nagy forgalmú boltokban azonban ez aligha elégséges, de ezeken a helyeken eddig is lehetett bankkártyával fizetni.

Szerző: Lovas Judit
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok