Minden harmadik webshop kamuakciózik

2019. február 28. Az online kereskedelmi honlapok mintegy 60 százalékánál találtak szabálytalanságokat egy összeurópai fogyasztóvédelmi vizsgálat során. Több mint 31 százalék azoknak a webshopoknak az aránya, ahol gyanítható, hogy az akciós ajánlatok nem valódiak.

Összesen 560 árut és szolgáltatást – például ruházatot és lábbelit, szoftvert, szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínáló e-kereskedelmi honlap vizsgálata során a weboldalak mintegy 60 százalékánál derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok be nem tartására. Az átfogó, egyidejű vizsgálatot az Európai Bizottság koordinálásával 26 országban tartották az Unió, illetve Norvégia és Izland nemzeti hatóságait is összefogó Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) tagjai, köztük a magyar Gazdasági Versenyhivatal.
Az online személytelensége megnehezíti a vitás esetek rendezését. A honlapok csaknem 30 százalékán nem találták megfelelőnek a tájékoztatást a fogyasztók elállási jogáról. Az Európai Bizottság online vitarendezési platformja oldalára vezető, könnyen elérhető linket, 59 százalékukon nem tüntették fel, noha ez kötelező lenne.
Az összeurópai ellenőrzés eredménye igencsak körültekintésre intheti azokat, akik az egyre népszerűbb internetes vásárlási lehetőségekkel élnek. Érdemes óvatosnak lenni az akciókkal: a vizsgálat megállapítása szerint az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31 százaléka, tehát majdnem minden harmadik, esetében gyanítható, hogy az akciós ajánlatok nem valódiak, vagy nem egyértelmű a kedvezményes ár kiszámításának módja.

Fokozottan kell figyelni a fizetési feltételekre: kimutatták, hogy a fizetéskor összesített végső ár 211 weboldalon magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár. Emellett az oldalak 39 százalékán nem nyújtottak megfelelő tájékoztatást a kézbesítésről, a fizetési módokról, a foglalási díjakhoz vagy egyéb tényezőkhöz kapcsolódó, elkerülhetetlen többletköltségekről.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok