Mintegy húszmilliót térít vissza ügyfeleinek a Fizetési Pont

2023. május 11. FRISSÍTETT Megtévesztette üzletfeleit a bankkártya-terminálok üzemeltetésével foglalkozó Fizetési Pont Kft. – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH ezért az érintett kereskedők pénzbeli kompenzálására kötelezte a céget. A vállalkozás 8 ezer forintot ír jóvá minden ügyfelének, aki a jogsértő kampányok alatt szerződött vele.

A nemzeti versenyhatóság lezárta vizsgálatát, amelyet a bankkártya-terminálok telepítésével és üzemben tartásával foglalkozó Fizetési Pont Kft. üzleti kampányainak ügyében folytatott. Mint megállapították: a cég több szempontból is tisztességtelenül befolyásolta ügyfeleinek üzleti döntéseit. A vállalkozás ugyanis elhallgatta kampányaiban a kereskedők elől, hogy a bankkártyák elfogadásához nem elegendő számukra a terminálok telepítése, hanem hosszú távú (3-5 éves) számlavezetési és pénzforgalmi szerződés szükséges a vállalkozáscsoport egy másik cégével, a két szolgáltatás pedig kizárólag együtt vehető igénybe. A cég emellett megtévesztő módon népszerűsítette kedvezményesként, akciósként az ajánlatának egyes elemeit – így különösen a kártyaterminálok telepítéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódó díjakat, valamint a kereskedői jutalékot és annak mértékét.
A cikk megjelenését követően a társaság jelezte: a GVH egy „neve elhallgatását kérő bejelentés” alapján indított vizsgálatot. A bejelentő egy tucat, később hamisnak bizonyult állítást fogalmazott meg. A Fizetési Pont jóhiszeműen és együttműködően eljárva, önként ajánlotta fel a GVH számára, hogy 8 ezer forint jóváírást biztosít azoknak az ügyfeleinek, akik a kifogásolt reklámok alapján kötöttek szerződést – függetlenül attól, hogy a szerződéskötés előtt nem vitatottan kaptak teljes körű információt. A Fizetési Pont a hivatali vizsgálatot lezártnak tekinti.
A GVH Versenytanácsa súlyosító tényezőként értékelte többek között, hogy az üzletfelek alacsonyabb tudatosságú, mikro- és kisvállalkozásokból álló csoportjára irányult és hosszú időre fejtette ki hatását (tartós elköteleződéssel járó pénzügyi szolgáltatást érintett). A versenyhatóság figyelembe vette ugyanakkor az is, hogy a cég részben önként korrigálta a megtévesztő gyakorlatot. 
A cégnek a döntés kézhezvételét követő 30 napon belül teljesítenie kell a jóváírásokat, értesítve ügyfeleit a kompenzációról és annak okáról.
A hatóság a jogsértés kompenzálására elfogadta – és egyúttal kötelezettségként előírta – a Fizetési Pont Kft. által vállalt jóvátételi intézkedéseket. Ezek alapján 8 ezer forintos, szabadon felhasználható jóváírást kap minden olyan kereskedő, aki a négy jogsértő kampány ideje alatt (2020-2021-ben) szerződött a vállalkozással és még mindig a cég ügyfele. A jóvátétel összege ugyanis magasabb, mint a jogsértő kampányok költségei alapján kiszabható bírság (17 millió forint) lenne; emellett közvetlenül az érintetteknek jelent jóvátételt. A GVH döntése így hatékonyabban szolgálja a közérdeket, mintha bírságot szabott volna ki a vállalkozásra.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok