A piacot jelentősen befolyásolhatják a szabályozással
2014. október 30.
Míg a netadó a középosztályt, a „szappanadó” inkább a szegényebbeket sújtja. Az új termékdíj a legolcsóbb akciós tusfürdőnél 15 százalékos, a mosószódánál négy százalékos drágulást hozhat. A márkásabb termékek ára egy-két százalékkal emelkedhet. A pénztárcánkat viszont nem csak ez veszélyezteti.
A netadónak és a cafeteria adónövelésének hatásairól írva már hangsúlyoztuk, hogy nem csak a közvetlen kiadásokkal érdemes kalkulálni, az életet ugyanis a különböző áttételes hatások is drágítják majd. Ilyen a már sokat emlegetett új „szappanadó”. Valójában arról van szó, hogy a szappanokra és mosószerekre kilónként 11 forintos termékdíjat, a szépség- és testápolókra pedig kilónként 57 forintos termékdíjat vezetnek be az adótörvény javaslata szerint (korábban ez nulla forint volt). Kiszámoltuk, hogy ez miként hat a különböző termékek árára. A drágulás ebben az esetben (ellentétben a netadóval, amikor kalkulációnkban az új állami elvonás összegét vettük figyelembe) mindenképpen nagyobb az első pillantásra becsülhetőnél, hiszen a termékdíjat még biztosan – míg a netadót csak esetleg –„megkoronázzák” a 27 százalékos áfával.
A netadóhoz képest más eltérés is látszik. Míg az elsősorban a középosztályt érinti kellemetlenül, a „szappanadó” inkább a szegényebbeket sújtja. A legolcsóbb akciós tusfürdő esetében ugyanis 15 százalékos drágulást hozhat a termékdíj. A márkásabb termékek viszont egy-két százalékkal kerülhetnek majd többe ennek hatására. Elég nagy a különbség akkor is, ha ugyanezt a számítást a mosószerekre is kiterjesztjük. A mosószóda ára négy százalékkal emelkedhet, a magasabb kategóriában viszont még az egy százalékot sem éri el a drágulás.
A termékdíjak változása (lásd táblázatunkat) számos spekulációra adott már alkalmat. Több ellenzéki politikus is beszélt olyasmiről (például Kuncze Gábor az ATV-ben), hogy mintha bizonyos cégeket – esetleg mert azok tulajdonrészét nem voltak hajlandóak ingyen vagy szinte ingyen átadni – törvénymódosítással tettek lehetetlenné. Az ilyen spekulációk a művirágok (amelyek éppen most, a kegyelet napjaiban kerülhetnek előtérbe, de a karácsonyi időszak is kiemelkedőnek számíthat) esetében is felmerültek. (Ilyesmire persze bizonyítékok nincsenek.)
Az viszont tény, hogy a művirágot tulajdonképpen agyoncsapják a szabályozással. A többi termék esetében a termékdíj okozta néhány százalékos áremelkedés meglehetősen csekélynek tűnik, bár az infláció jelenlegi szintje mellett ez sem teljesen elhanyagolható. A pénztárcánkat viszont nem csak ez veszélyezteti. Egyelőre kiszámíthatatlan – de borítékolhatóan nem a fogyasztók számára kedvező – változást hozhat, hogy a nagyobb élelmiszer-kereskedők felügyeleti díját jelentősen megemelik. A legnagyobb terhet a Tesco kapja a nyakába, az eddig megismert forgalmi adatok alapján tulajdonképpen csak rá vonatkozó felső kulcs a korábbi hatvanszorosa (!). Az 500 millió évi nettó árbevétel alatti üzletek viszont mentesülnek az idén még 0,1 százalékos felügyeleti díj megfizetése alól is.
A magyar élelmiszerpiac a jelenlegi felügyeleti díj mértékén felül további terhet nem tud elviselni, a javaslat így az élelmiszerek drágulásához vezetne - állította az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Az OKSZ ugyan a megkülönböztetésre nem tért ki, de szerintünk meglehetősen egyértelmű, hogy az új intézkedés a verseny befolyásolását célozza. A kisebb boltok többnyire ugyanis sokkal drágábbak, így a nagyok terhelésének növelésével lehet mérsékelni a különbséget. Aligha lepne meg bárkit is, ha a módosulás következményeként a kisboltokban nem válnak majd olcsóbbá a termékek, a nagyok viszont kénytelenek lesznek áthárítani.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzemfacebook oldalát.
Annak érdekében pedig, hogy ne maradjon le az érdekesebb írásokról, iratkozzon fel hírlevelünkre!
Címkék: adótörvény, áremelkedés, termékdíj, felügyeleti díj, szappanadó, internetadó
Mit okoz a szappanadó?
Ez (még?) nem annyira hideg zuhany
A netadónak és a cafeteria adónövelésének hatásairól írva már hangsúlyoztuk, hogy nem csak a közvetlen kiadásokkal érdemes kalkulálni, az életet ugyanis a különböző áttételes hatások is drágítják majd. Ilyen a már sokat emlegetett új „szappanadó”. Valójában arról van szó, hogy a szappanokra és mosószerekre kilónként 11 forintos termékdíjat, a szépség- és testápolókra pedig kilónként 57 forintos termékdíjat vezetnek be az adótörvény javaslata szerint (korábban ez nulla forint volt). Kiszámoltuk, hogy ez miként hat a különböző termékek árára. A drágulás ebben az esetben (ellentétben a netadóval, amikor kalkulációnkban az új állami elvonás összegét vettük figyelembe) mindenképpen nagyobb az első pillantásra becsülhetőnél, hiszen a termékdíjat még biztosan – míg a netadót csak esetleg –„megkoronázzák” a 27 százalékos áfával.
A netadóhoz képest más eltérés is látszik. Míg az elsősorban a középosztályt érinti kellemetlenül, a „szappanadó” inkább a szegényebbeket sújtja. A legolcsóbb akciós tusfürdő esetében ugyanis 15 százalékos drágulást hozhat a termékdíj. A márkásabb termékek viszont egy-két százalékkal kerülhetnek majd többe ennek hatására. Elég nagy a különbség akkor is, ha ugyanezt a számítást a mosószerekre is kiterjesztjük. A mosószóda ára négy százalékkal emelkedhet, a magasabb kategóriában viszont még az egy százalékot sem éri el a drágulás.
Egyik olvasónk elpanaszolta, hogy abban az iskolában, ahová gyermeke jár, a szülőktől szednek „papírpénzt”. Ez a különböző fénymásolatok költségét hivatott fedezni. Számukra rossz hír, hogy a termékdíjra kötelezett termékek között korábban kivételként szereplő irodai papírra jövőre kilónként 19 forintot kell fizetni. Persze a szülők azon is aggódhatnak, hogy ha ragaszkodik a kormány a netadóhoz, annak költségét is alighanem nekik kell majd összeadniuk az iskola számára.
Az egyszerű szappanok ára két százalékkal nő majd. Az azonban, aki akár ezer forint körüli összeget is ki tud (és hajlandó) fizetni egy speciális szappanért, egyetlen fillérrel sem rövidülhet meg – legalábbis az új elvonás miatt nem. Elméletben ugyan 0,1 százalékos lehetne a drágulása, de a törvénybe beépített egy mennyiségi korlátot is, így például a kézi készítésű szappanokat nagy valószínűséggel nem terhelik semmivel.Mintha felsejlenének mögöttes szándékok
A termékdíjak változása (lásd táblázatunkat) számos spekulációra adott már alkalmat. Több ellenzéki politikus is beszélt olyasmiről (például Kuncze Gábor az ATV-ben), hogy mintha bizonyos cégeket – esetleg mert azok tulajdonrészét nem voltak hajlandóak ingyen vagy szinte ingyen átadni – törvénymódosítással tettek lehetetlenné. Az ilyen spekulációk a művirágok (amelyek éppen most, a kegyelet napjaiban kerülhetnek előtérbe, de a karácsonyi időszak is kiemelkedőnek számíthat) esetében is felmerültek. (Ilyesmire persze bizonyítékok nincsenek.)
Az viszont tény, hogy a művirágot tulajdonképpen agyoncsapják a szabályozással. A többi termék esetében a termékdíj okozta néhány százalékos áremelkedés meglehetősen csekélynek tűnik, bár az infláció jelenlegi szintje mellett ez sem teljesen elhanyagolható. A pénztárcánkat viszont nem csak ez veszélyezteti. Egyelőre kiszámíthatatlan – de borítékolhatóan nem a fogyasztók számára kedvező – változást hozhat, hogy a nagyobb élelmiszer-kereskedők felügyeleti díját jelentősen megemelik. A legnagyobb terhet a Tesco kapja a nyakába, az eddig megismert forgalmi adatok alapján tulajdonképpen csak rá vonatkozó felső kulcs a korábbi hatvanszorosa (!). Az 500 millió évi nettó árbevétel alatti üzletek viszont mentesülnek az idén még 0,1 százalékos felügyeleti díj megfizetése alól is.
A magyar élelmiszerpiac a jelenlegi felügyeleti díj mértékén felül további terhet nem tud elviselni, a javaslat így az élelmiszerek drágulásához vezetne - állította az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Az OKSZ ugyan a megkülönböztetésre nem tért ki, de szerintünk meglehetősen egyértelmű, hogy az új intézkedés a verseny befolyásolását célozza. A kisebb boltok többnyire ugyanis sokkal drágábbak, így a nagyok terhelésének növelésével lehet mérsékelni a különbséget. Aligha lepne meg bárkit is, ha a módosulás következményeként a kisboltokban nem válnak majd olcsóbbá a termékek, a nagyok viszont kénytelenek lesznek áthárítani.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzemfacebook oldalát.
Annak érdekében pedig, hogy ne maradjon le az érdekesebb írásokról, iratkozzon fel hírlevelünkre!
Néhány termékdíj (forint/kilogramm)
Megnevezés | 2014. | 2015. |
---|---|---|
Műanyag bevásárlótáska | 1800 | 1900 |
Műanyag virág | – | 1900 |
Irodai papír | – | 19 |
Reklámhordozó papír | 64 | 85 |
Szappan, mosószer | – | 11 |
Szépség-, testápolók | – | 57 |
Forrás: adójavaslat |
Címkék: adótörvény, áremelkedés, termékdíj, felügyeleti díj, szappanadó, internetadó
Kapcsolódó anyagok
- 2016.05.03 - Adóemelést is kapunk a nyakunkba
- 2015.10.14 - Elég lehet egy adónyilatkozat
- 2015.05.15 - Parlament előtt az adótörvények
- 2015.04.24 - Mennyit hoz az adócsökkentés?
- 2015.01.18 - A vizet is adóztatják
- 2014.11.19 - Mélyen nyúlnak a zsebünkbe
- 2014.11.05 - Nem lesz netadó, sőt, ajándékot kapnak a szolgáltatók
- 2014.11.04 - Belegebedhetünk majd az adókba?
- 2014.10.29 - Ötödével is drágulhat a net
- 2014.10.27 - Hogyan nőhet a csökkentett rezsi?
- 2014.10.22 - Kiverte a biztosítékot az internetadó
- 2014.10.22 - Cafeteria: durva adóemelés jön
További kapcsolódó anyagok