Már ma megindulhat a cserebere

Mit tehet, aki rossz ajándékot kapott?

Fotó: Blokkk.com
2020. december 27. A nem jól sikerült ajándék kicserélésére nyugta nélkül kár elindulni – tanácsolja a Blokkk.com. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, Vámos György szerint a járvány miatt azt idén kisebb lehet a csereberére indulók tömege.

Elméletben már ma nekilódulhatnak azok, akik számukra jobb, vagy akár csak kedvesebb cikkre cserélnék a kapott ajándékot. Vasárnap azonban – hívta fel a figyelmet a Blokkk.com – nincs minden bolt nyitva. Sőt, még a két ünnep között is akadnak, ahol inkább leltároznak a vevők fogadása helyett. Az OKSZ főtitkára az Indexnek azt mondta, sokan számolnak úgy, hogy a kevesebb vevő miatt nem éri meg kinyitni.

Vámos György szerint az azért biztos, hogy nem lesznek üresek az üzletek a karácsony utáni napokban. A tömeg azonban a járvány miatt vélhetően kisebb lesz. Már csak azért is, mert a jelenlegi helyzetben megugrott a webshopos vásárlások száma.  A neten vett cuccok visszaküldéséhez pedig – tesszük már mi hozzá – a futárszolgálatok, illetve a posták munkarendjére kell figyelni. A postahivatalok ma vasárnapi, a két ünnep között (december 28-30. között) viszont normál munkarend szerint tartanak nyitva.

Ha minőségi reklamáció van, a webáruház – mondta el Vámos – úgy működik, mint egy hagyományos üzlet. Először az áruháznál érdemes reklamálni, ha az eredménytelen, akkor panaszt lehet tenni a testületnél, a fogyasztóvédelmi hatóságnál. Reklamációnál minden esetben kötelező jegyzőkönyvet felvenni, ha pedig valaki e-mailben jelzi, hogy panasza van, az üzletnek kötelessége válaszolni, az alól – hangsúlyozta az OKSZ főtitkára – nem bújhat ki. Ahogy a kereskedő sem küldheti el a vásárlót azzal, hogy menjen a problémájával a szervizhez vagy a gyártóhoz. A vásárlóval szemben az a bolt vagy webáruház felel, amelyiknél megvásárolta a terméket.
Sokat számíthat a beszerzés helye
Egyáltalán nem mindegy, hogy a webshopnak van-e hazai székhelye vagy nincs – hangsúlyozta Vámos. Az azért minden ilyen áruházra jellemző, hogy 14 napon belül indoklás nélkül el lehet állni a vételről (a Blokkk.com kiemelte: az uniós jogban egységes a 14 napos elállási jog). Sok helyen ennél hosszabb időt is biztosítanak. A Blokkk.com szerint ezzel azért nem árt vigyázni, mert a 14 napon túli időszakra már meghatározhatnak feltételeket is a csereberéhez. (Az Azénpénzem.hu tapasztalatai szerint sok netes bolt ki is zárja a cserebere lehetőségét.)

A fizikai boltokban a csereberéhez a szakportál szerint elengedhetetlen a nyugta. Mint megjegyezték: enélkül ne is induljon neki senki! Némi könnyebbség lehet ha úgynevezett saját márkás termékről van szó, amit csak az márkatulaj lánc árul, de végül – nyomatékosították – minden kizárólag a boltos jóindulatától függ. Aki jótállásos terméket vinne vissza – például mert kettőt kapott a megajándékozott –, akkor a jótállási jegyet is ki kell cserélni.

A legnehezebb eset, ha a csereberés termék helyett nincs másik – az el is fogyhatott, vagy éppen a méretből vagy az óhajtott színből nincs. Ilyenkor jöhet az újabb alku a boltossal, hogy mit tud kínálni helyette: akár egy későbbi levásárlási lehetőséget is. Ne lepődjön meg azonban senki, ha ezt feltételekhez kötik! Előírhatják például, hogy nem lehet akciós a későbbi vásárlás (megteheti, nem köteles veszteséget vállalni): előfordult már ugyanis olyan eset, hogy a vásárló a teljes áron vett és visszavitt egy darab portéka helyett elvitt a csereberében két másikat - 50-50 százalékkal olcsóbban.

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok