Mit tehetünk, ha nem jön meg időben az ajándék?
2016. december 22. Alighanem sokan lesik már egyre kétségbeesetten, hogy hol járhat a szeretteiknek karácsonyi ajándékként megrendelt meglepetés. Úgy tűnik, a webáruházak nehezen bírnak a rohammal, leterheltek a postások, a futárok, a csúszás így szinte borítékolható lehetőség. A megrendelőt persze hidegen hagyják a cégek nehézségei, ő ajándékot akar, vagy vért kíván.Egyre több a hír, hogy a webáruházaktól interneten rendelt karácsonyi ajándékot nem juttatják el időben a postások, futárok a megrendelők részére. (Csúszásokról a saját környezetünkben is már többről értesültünk.) A Blokkk.com összeszedte, mi ilyenkor a helyzet, mit és milyen következményekkel tehetnek a csalódott vásárlók.
Mint leírták: érdemes figyelni arra, hogy a webkereskedő vagy a saját szállítójárművével és emberével, vagy egy szolgáltató igénybevételével juttatja el az árut a kedves vásárlónak. Utóbbi esetben minden részletre kiterjedő szerződést szoktak kötni az online shopok a postával vagy a futárszolgálattal. Ebben nyilván nem lehet más teljesítési határidő, mint amit a webáruház vállalt a vásárlóval kötött szerződésben.
A kereskedő elsősorban akkor hibás, ha a megrendelt terméket nem tudja odaadni a kiszállítónak, mert nincs raktáron. Ebben az esetben nem szabad sem hirdetni az árucikket, sem a megrendelést elfogadni a vásárlótól. A gondok gyökere sokkal többször az, hogy a posta, a futárszolgálatok átvették kiszállításra a webáruházban megrendelt ajándékot, de nem tudták időben eljuttatni a címzetthez.
Elállni is csak pontosan szépen
A fogyasztóvédelmi jogszabályok egyértelműek, ráadásul a webáruházak esetében szigorú előírás a 14 napon belüli elállási jog. Ez azt jelenti, hogy a vásárló, ha csak egyszerűen meggondolja magát, elállhat a vételtől, és nem is kell indokolnia, magyaráznia semmit. Egy kormányrendelet (45/2014. a száma) előírja az elállás feltételeit, a 14 napos határidő számlálója pedig az átvétel napjától indul. Ebben a két hétben vissza is kell küldeni a portékát. Fontos viszont, hogy a már említett a kormányrendelet szerint az elállást be kell jelenteni a webáruháznak, a nyilatkozatnak egyértelműnek kell lennie. A módja rendkívül egyszerű: lehet egy webről letölthető nyilatkozatminta, de akár egy sima elektronikus levél is.
A kormányrendelet szerint egyes esetekben nincs elállási jog. Ide tartozik például, ha külön rendelt egyedi gyártású, illetve romlandó vagy a minőségét csak rövid ideig megőrző a termék. Kivétel még, ha valamit kibontanak, de azt egészségügyi vagy higiéniai okokból a csomagolás megbontása után nem lehet visszajuttatni.
Sok vásárló töri azon a fején, hogy ha a webáruháztól nem kapja meg időben a megrendelt ajándékot, inkább mást vesz helyette. Persze nem a késlekedő webboltostól, hanem inkább több időt szán rá, és elbaktat egy áruházba. Nos, ebben az esetben megteheti, hogy a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének - nagyon vágyott, de már elcsúszott - napja közötti időszakban áll el a szerződéstől. Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy ha a postás vagy a futár megjelenik a korábban még hőn vágyott, kisebb-nagyobb csomagocskával az ajtóban, nem is kell azt átvenni. Persze emellett valamilyen módon szólnia kell a webáruháznak. A vételár visszajár, a szállítás költség keményebb dió
Elállás esetében természetesen a megrendelt ajándék vételára visszajár, minden esetben, ha azt már a vásárló valamikor, valamilyen módon kifizette. Visszajár a kiszállítás vagy bármilyen más szolgáltatás felszámított költsége is. Ennek határideje is van, a kormányrendelet szerint haladéktalanul fizetni kell, de legkésőbb az elállásról kapott bejelentés időpontját követő 14 napon belül. Tehát érdemes az elállásról mielőbb nyilatkozni, mert onnan ketyeg a 14 napos határidő.
A visszaszállítás költségét azonban elállás esetén a vásárlónak kell viselnie, ha ezt a webshop eleve nem vállalta magára. De ilyen esetben nem mindegy, milyen szállítási módot választ a vásárló. Ha ugyanis kifejezetten a legkevésbé költséges, szokásos fuvarozási módtól eltérő visszaszállítási lehetőséget választ, a vállalkozás így sem köteles visszatéríteni ennek többletköltségét.
Késedelmes, hibás teljesítés esetében a visszaszállítás költsége is a webáruháza terheli. A postával vagy a futárszolgálattal pedig úgy számol el a webáruház, ahogy akar és tud, ehhez a vásárlónak semmi köze, és emiatt semmilyen sérelem nem érheti. A Blokkk.com szerint nem kérdés, hogy az online áruházak és a posta, futárszolgálatok még egy darabig elszámolgatják egymás között a karácsonyi webtumultus nyakukba pottyanó nem várt költségeit.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: webshop, online, kiskereskedelem, fogyasztóvédelem, elállás
Kapcsolódó anyagok
- 2018.11.21 - Az akciós tébolyban is légy észnél!
- 2018.04.23 - Szinte semmit sem tudunk a fogyasztóvédelemről
- 2017.05.25 - Befellegzett az ingyenes szállításnak?
- 2017.03.29 - Még automatizáltabb csomagküldés
- 2017.01.25 - Nagyot drágultak a postai díjak
- 2016.12.19 - Sarki kisbolt? Lehet, hogy hiába keresed majd
- 2016.12.16 - Ezekre figyeljen netes vásárláskor
- 2016.11.25 - Karácsonyra vásárol? Tájékozódjon, meddig viheti vissza!
- 2016.11.15 - Fertőződhet a Facebook és a gmail is
- 2016.09.04 - Így verhetnek át online vásárlásnál
További kapcsolódó anyagok