Most is minden ötödik számlát fizetnek késve a magyarok

2018. szeptember 26. Az előző évhez képest Magyarországon nem változott a fizetési morál, de négy év távlatában jelentős a javulás, így már nem rosszabbak az adatok a régiós átlagnál – állapította meg az egyik követeléskezelő nemzetközi felmérésében.

A számlák 77 százalékát fizetik pontosan a magyarországi ügyfelek, ami nagyjából megfelel a regionális átlagnak– derült ki az EOS idei, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. A követeléskezelő szerint 2018-ban a számlák 19 százalékát fizették késedelmesen – hasonlóan a tavalyi arányhoz.

Az, hogy körülbelül minden ötödik számlát késve rendeznek, soknak tűnik, de – mint a behajtó arra felhívta a figyelmet – a korábbi évekhez képest egyértelmű a javulás. A magyarok ugyanis 2014-ben a számlák 74 százalékát fizették ki időben, 21 százalékot pedig jelentősebb késedelemmel. Hozzátették azt is, hogy Magyarországon némileg hosszabbak a fizetési határidők, mint a kelet-európai átlag. Míg ugyanis nálunk 40 nap, addig a térségben 35 napot kapnak a kinnlevőségek rendezésére az ügyfelek.

A követeléskezelő szerint sok a szándékos elmaradás


A behajthatatlan követelések aránya is megegyezik a tavaly mért értékkel, a Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki egyáltalán, ami 2 teljes százalékponttal jobb a 2014 évinél.

A vállalati szektor számára értékesítő piaci szereplők ügyfelei a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként leginkább a körbetartozást, a beszállítói hitelek használatát, illetve a csődöt említették. A nem fizető magánszemélyek 60 százaléka hivatkozott pénzügyi problémákra, ezen belül 45 százalék jelezte, hogy teljesen fizetésképtelen. A szándékos nem fizetést arányát a megkérdezett vállalatok céges ügyfelek esetében 28 százalékra, a magánszemélyek esetében viszont 40 százalékra tették. Ebbe az arányba a szándékos csalás mellett az elégedetlenség vagy a számla jogosságának megkérdőjelezése is beletartozik – írta le az EOS.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok