Nagyot drágult a kötelező

2023. május 31. Idén az első negyedévben 9 százalékkal 50,9 ezer forintra nőtt a normál használatú személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási éves állománydíja az egy évvel korábbival összevetve – adta hírül az MNB.

2023 első negyedévének végén 50,9 ezer forint volt a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) éves átlagos állománydíja. Ez 7 százalékos növekedés az előző negyedéves értékhez képest – áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves KGFB-indexében.

Nyílik az olló a vidéki és a fővárosi autósok közt: előbbiek átlagos állománydíja (közel 46,7 ezer forint) több mint 28 ezer forinttal marad el budapesti társaikétól (bő 74,7 ezer forint). Éves szinten 9 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 13, a nem budapesti szerződéseknél pedig 8 százalékkal.

Jobban nőtt a kárráfordítás

Ennél jobban, 12 százalékkal emelkedtek a kárráfordítások egy év alatt. A jelenség hátterében már nem a koronavírus miatti lezárásokat követő intenzívebb járműhasználat hatása, hanem az infláció és (a külföldi alkatrészek beszerzésénél) a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet. A növekedés azonban összességében még elmarad az infláció mértékétől. Utóbbi hatása azonban a költségeknél is jelentkezni fog, így további díjemelkedésekre van kilátás.

A növekedő díjak és az ennél jóval magasabb ütemben bővülő kárkifizetések eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált KGFB-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 127 százalékon állt az első negyedévben. A korrigált index 2021. I. negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll. Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje – írja az MNB.

Minden kategóriánál emelkedett a díj

Az egyéb járműkategóriák szinte mindegyikénél jelentős mértékben – a flottáknál kétszámjegyű módon – emelkedtek a díjak. Az egyedi szerződéses taxiknál viszont 1 százalékos, míg a flottáknál 17 százalékos csökkenés látható, miközben az ilyen járművek darabszáma nő. A nagyobb buszoknál (42 fő feletti férőhelyes) egyedi (24 százalék) és flottás szinten is (20 százalék) díjemelkedés látható, de ez a korábbi stagnálás után még mindig nem jelentős.

A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé a kgfb díjak és károk alakulását bemutató indexét az általa működtetett, biztosító adatszolgáltatáson alapuló Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) segítségével. Az MNB honlapjának külön felületén színes infografika segítségével mutatja be a friss adatokat, amelyek 2016 I. negyedévéhez viszonyítva jelzik a személygépkocsik állománydíjának, illetve a többi járműosztály átlagdíjainak éves és negyedéves változását.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok