Nem bántak jól a bajban levőkkel

Fotó: Azénpénzem
2016. április 5. Majdnem nyolcmillió forintos bírságot szabott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a legnagyobb magyar bank követeléskezelő cégére. Az OTP Faktoringot (velük találkozhatnak a bajba került adósok) panaszkezelési gyakorlata miatt marasztalták el. Nem rögzítették például megfelelően a telefonos megkereséseket, hiányosan vették fel a jegyzőkönyveket.

Célvizsgálatot tartott az MNB az OTP Faktoringnál. Azt tekintették át, hogy a társaság panaszkezelési szabályzata és gyakorlata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak. Aki pedig keres, találhat is (néhány olvasónk a követeléskezelők más szempontú ellenőrzését is szorgalmazná). A jegybank mindenesetre eljárása során megállapította, hogy – többek között – a pénzügyi vállalkozás a vizsgált időszakban közel egy hónapig nem vagy hiányosan rögzítette a telefonos panaszkezelés során történt beszélgetéseket. Emellett elmulasztották közölni az ügyféllel a panasz azonosítására szolgáló adatokat, s több esetben nem vagy csak hiányosan vették fel a jegyzőkönyveket.

További jogszabálysértést követett el az OTP Faktoring Zrt. azzal, hogy a panaszkezelési nyilvántartást hiányosan vezette. Egyes esetekben ugyanis az nem vagy nem megfelelően tartalmazta a panasz rendezésének határidejét, a felelős személy megnevezését, valamint a panasz érkeztetésének időpontját. A nyilvántartási hiányosságok mellett korábbi panaszkezelési szabályzatai sem feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mivel nem szerepeltetett benne több jogorvoslati lehetőséggel kapcsolatos törvényi előírást, illetve az 5 percen belüli élőhangos bejelentkezésre vonatkozó szabályt sem.

A feltárt hiányosságok miatt az MNB 7,8 millió forint bírságot szabott ki. Mint közleményükben leírták: a bírság összegének meghatározása során a jegybank kiemelten vette figyelembe, hogy a panaszkezeléssel összefüggő előírások elsődleges fogyasztói jogokat fogalmaznak meg, s kizárólag ezek maradéktalan betartásával oldhatók meg hatékonyan és gyorsan az ügyfélproblémák.

A jegybank súlyosbító körülményként értékelte, hogy a feltárt hiányosságok nagyszámú ügyfelet érintettek, a telefonos panaszok rögzítésében jelentkező hiba különösen hosszú időn keresztül állt fenn, s a vizsgált panaszok közel egytizedénél történt késedelmes válaszadás. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor az OTP Faktoring együttműködő magatartása, valamint a hiányosságok azonnali kiküszöbölésére tett intézkedése.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok