Többeket érhet meglepetés

Nem tudsz úgy fizetni a kártyáddal, ahogy szeretnél? Mutatjuk, miért!

Fotó: Földi Imre, MTI
2020. november 19. A CIB számos ügyfele panaszkodott már, hogy hiába a felemelt bankkártyás limit, tőlük bizony kérik a PIN-kód beütését. Mint megtudtuk, a korlát esetében fontos, milyen és mikori plasztikról van szó. Emellett őket is, másokat is érhet meglepetés másért is.

Tavasszal a járvány első hullámára reagálva a Magyar Nemzeti Bank javaslata alapján 5 ezer forintról 15 ezer forintra emelték a jogalkotók azt a határt, ameddig PIN-kód megadása nélkül lehet bankkártyával érintéssel fizetni. A bankok akkor fokozatosan állították át a kereskedői terminálokat az új szabályra. Ezért április 15-ig előfordulhatott, hogy az egyik helyen még be kellett ütni a PIN-kódot 5 ezer forint felett, míg a másik helyen már nem.
Mivel a limit emeléséről hozott törvény csak 2020. december 31-ig határozza meg a 15 ezer forintos értékhatár kötelező alkalmazását, ezt követően a korábbi gyakorlatnak megfelelően a kártyatársaságok a pénzforgalmi szolgáltatókkal egyeztetve elvileg szabadon állapíthatnák meg a korlát összegét. Az MNB azonban már egyeztetett az érintettekkel, és be is jelentette: a 15 ezres értékhatár jövőre is megmaradhat.
Az Azénpénzem.hu több olvasója is jelezte már abban az időszakban, hogy nekik a CIB kártyákkal az 5-15 ezer forintos sávban is mindig be kell ütniük a kódot. Ennek igazát bizonyította (nem mintha kételkedtünk volna), hogy augusztusban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) meg is büntette a pénzintézetet. A CIB 10 millió forintos bírságot volt kénytelen fizetni, mert – tette közzé a jegybank – több mint 200 ezer fizetési kártyára nem biztosította ügyfelei számára a járványhelyzetre tekintettel bevezetett, 15 ezer forint értékhatár alatti PIN kód mentes fizetés lehetőségét.
Variációk a gyakorlatban 
Az MNB arra kötelezte a bankot, hogy 2020. szeptember 30-ig orvosolja a helyzetet. Meglepetésünkre mostanában újra felbukkantak a bank gyakorlatáról szóló panaszok. A CIB portálunk érdeklődésére elmondta: az emelt értékhatárt már automatikusan beállították azoknak az ügyfeleiknek, akik Mastercard kártyával rendelkeznek. Azoknál is zökkenőmentesen működik a dolog, akiknek Visa plasztikját 2020 októberében vagy novemberében megújították.

Nehézséggel találkozhatnak viszont a 2020. december és 2021. szeptember között lejáró Visa kártyák birtokosai. Számukra is van azonban megoldás. Amennyiben ugyanis bármilyen bankjegykiadós (ATM) tranzakciót elvégeznek, máris életbe lép a 15 ezer forintos limit. Ehhez egyébként az is jó, ha kereskedői terminálba egyszer behelyezik a plasztikot. Megjegyezzük, hasonló eljárásra a más banktól kapott kártyák esetében is szükség lehet.
A Mastercard és a Fizetési Pont bejelentette, hogy a SoftPos szolgáltatással a magyar kereskedők akár terminál igénylése nélkül (az ilyen megoldások megjelenését többen is ígérték) tehetnek eleget a januárban életbe lépő új szabályozásnak, amely kötelezővé teszi legalább egyfajta elektronikus fizetési lehetőség biztosítását az online kasszával rendelkező kereskedőknek. Ez a szolgáltatás egyelőre a PIN-kódos hitelesítést nem igénylő tranzakciókra lehet jó.
Az Apple Pay szolgáltatás (amely egyre több banknál elérhető, legutóbb a Takarékbank indult el vele) használata során a legtöbb POS terminálnál a vásárlás összegétől függetlenül nincs szükség PIN kód megadására. A többi érintéses kártyát (a plasztikok többsége már ilyen, de azért akad még régebbi is, amelynél persze szóba sem jöhet a kódmentes fizetés) használókat is érheti meglepetés.

Előfordul ugyanis, hogy a limitösszeg alatti tranzakciónál is meg kell adni a PIN kódot. Amennyiben valaki négy egymást követő alkalommal vásárol egy érintéssel, akkor az ötödik vásárlásnál akkor is kér kódot a terminál, ha a költés 15 ezer forint alatti. Más megközelítéssel:ha a kártyabirtokos érintéses fizetéssel, PIN kód megadása nélküli vásárlásainak összesített értéke eléri a 150 eurónak megfelelő összeget, akkor a következő alkalommal (bármekkora is legyen a számla) már be kell dugni a plasztikot a terminálba. Előfordul, hogy nem kéri a PIN-t, hanem nemes egyszerűséggel elutasítja a tranzakciót a rendszer. Ilyenkor is a kártya terminálba helyezése a megoldás (persze akkor, ha az elutasításra nem más okból kerül sor.)

Nézze meg karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok