Nőnek az eladások, tovább drágulhatnak az autók

2021. augusztus 19. Idén az első félévben 11 százalékkal több új autót értékesítettek, mint tavaly. Miközben a kereslet változatlan, az ellátás akadozik, a környezetvédelmi normák miatt pedig emelkedett az új autók ára. A szakemberek szerint további drágulás is várható. Nagyot nőtt a használtautó-piac is.

Első látásra megkezdődött a koronavírus-járvány miatt tavaly jelentős zuhanást elkönyvelő újautópiac emelkedése, ám a dolog közel sem ilyen egyszerű – derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából.
 
Az év első hat hónapjában 75372 új autó talált gazdára Magyarországon, ami 11 százalékos növekedést jelent éves összevetésben. Ugyanakkor 2019 első félévéhez – azaz a járvány előtti szinthez – képest 16 százalékos elmaradást jelent. Az uniós piacon is hasonló a helyzet: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az év első hat hónapjában 25 százalékkal nőttek az eladások éves szinten, ám az 5,3 millió darabos eladás messze alulmúlja a 2019 első hat hónapjában látott több mint 6,9 millió darabos értékesítést.
 
Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: több tényező is szerepet játszik abban, hogy az új autók piaca még nem érte el a járvány előtti szintet. Egyrészt mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások óvatosak a pandémia okozta bizonytalan gazdasági helyzetben. Sokan elhalasztották a komolyabb beruházásokat, így az autóvásárlásokat is. Másrészt az is kérdéses, hogy a már tavaly elindult gyártási idők meghosszabbodása milyen mennyiségű előző évi megrendelést hozott át erre az évre. Továbbá az új környezetvédelmi normák miatt emelkedett nemzetközi szinten az autók ára, Magyarországon pedig az euróárfolyam miatt további drágulás történt.

A lízingpiacon is jól látható az autópiaci áremelkedés. Bár a személyautó-vásárlásokat a lízingcégek 97,5 milliárd forinttal finanszírozták, szemben az egy évvel korábbi 84 milliárd forinttal, ám a szerződések száma nem növekedett, az a 2017-es szinten volt. 

Változatlan kereslet, akadozó kínálat

A szakember hozzátette: az új autók piacán a kereslet nem emelkedett, ugyanakkor a kínálat akadozik, részben az alapanyagok árának emelkedése, valamint a globális chiphiány miatt. A mostani kilátások szerint az új autók drágulása még nem állt meg, a második félévben folytatódhat, ám az áremelkedés mértékét egyelőre nehéz megbecsülni. Autógyáranként jelentős eltérés mutatkozik, hogy mennyire tudják teljesíteni a számukra előírt flotta szintű CO2-kibocsátási elvárást a jövőre nézve. Van, akinek igen komoly hátrányt kell ledolgoznia még, hogy ne kelljen büntetést fizetnie a kvóta túllépése miatt.

Jobban szennyezik a környezetet a városi terepjárók

Érdemes megemlíteni, hogy a vásárlói szokások átalakulása sem feltétlenül segíti a kvóta rendszer betarthatóságát: az elmúlt években felkapott „városi terepjárók” méretüknél és súlyuknál fogva eleve nagyobb károsanyag-kibocsátással bírnak. Ezen túlmenően a motor teljesítmény és a magasabb felszereltség is nehezíti a megfelelést. A valós vevőigények kiszolgálása és a környezetvédelmi szempontból ideális paraméterekkel rendelkező gépjárművek nehezen tudnak találkozni és ennek ára van: fejlesztési és kvóta oldalon is, amely óhatatlanul be kell, hogy épüljön a vételárba. Mind a forgalmazói, mind a felhasználói oldalon elindultak változások, ezek pedig 4-5 év múlva már igen markáns eltéréseket fognak mutatni az elmúlt évek új autó vásárlási szokásaihoz, szempontrendszeréhez képest.

Vásárlói dilemmák

Zs. Nagy István szerint a drágulás és az ellátási problémák mellett az is látszik, hogy útelágazáshoz érkezett az új autók globális piaca. Az autóvásárlást tervező magánszemélyek és vállalkozások komoly dilemma előtt állnak a meghajtásokat illetően.

Hozzátette: sokan nem tudnak egyelőre választani. Nem tudni, hogy a hagyományos autók, azaz a dízel- és benzinmotoros autókra milyen szabályozás vonatkozik majd a jövőben. Kérdés a vevőjelöltek körében az is, hogy hibrid autót vagy tisztán elektromos autót vásároljanak. Emellett ott vannak még az üzemanyagcellás, azaz hidrogénhajtású modellek. Még nincs konkrét válasza a keresleti oldalnak erre, az látszik, hogy a gyártók a villanyautók és a hibridek felé mozdultak el.

Az újautópiaci változások a használt piacra is hatnak természetesen: az árak emelkedése a használt eszközök esetén is jól látszik, ez a hazai piacon különösen tetten érhető. A használtautó piac élénkül: amíg a magánszemélyek kivárnak, vagy egyszerűen nem akarnak magasabb költségek árán új autóba ülni, addig a cégek továbbra is cserélni fogják bizonyos kilométerkorlát után az autóikat.

Így nőtt a használtautó-piac

A DataHouse adatai szerint az első félévben 395 ezer személygépkocsi cserélt gazdát a hazai használtautó-piacon, ami 5,7 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. Itt egyébként van frissebb adat is; 7 hónap alatt 464,7 ezer személygépkocsit értékesítettek. Ez pedig 3,6 százalékos növekedés tavalyhoz képest. Ugyanakkor az importált használt autók száma ugyanebben a periódusban 74,4 ezer arab volt, ami 3,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábban mért 77,3 ezertől.

Bár a legutóbbi két hónap forgalma elmaradt a tavaly ilyenkor mért szinttől, továbbra is erős az aktivitás a belföldi használtautó-piacon – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Hozzátette: ez az aktivitás az év hátralévő részében is jó eséllyel kitart majd. A JóAutók.hu továbbra is a 800 ezres szint körüli forgalmat vár a használt személyautók belföldi piacán, így könnyen megdőlhet a 2019-ben beállított 808 ezres mindenkori csúcsérték is.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok