Nem érdemes halogatni az azonosítást

Nyugdíjpénz: hej, nem is ér annyira rá!

2015. február 8. Még mindig többszázezer pénztártag nem azonosította magát, ezért zárolni kellett számlájukat. Az egészségpénztárak tagjainak ez azonnali gondokat okozhat, de a nyugdíjpénztáraké úgy vélhetik, még bőven ráérnek erre a procedúrára. Az idő azonban több kassza gyakorlata alapján sem nekik dolgozik. Aki tovább késlekedik, kénytelen lehet közjegyző előtt nyilatkozni.

A pénzmosás elleni törvény előírásai szerint– mint arról korábban már írtunk – az önkéntes pénztárak tagjainak azonosítaniuk kell magukat. Ezt a cafeteria keretében a pénztárakhoz fizető munkáltatóknak is meg kell, pontosabban meg kellett volna 2014-ben tenniük. Azok számláját, akik ezt elmulasztották, a pénztárak kénytelenek voltak ideiglenesen befagyasztani. A szükséges adategyeztetések után persze mindenki újra zökkenőmentesen hozzáférhet megtakarításaihoz.

Az egészségpénztári tagok jellemzően folyamatosan költenek számlájukról. Ők tehát nagy eséllyel észrevették, hogy 2015. január 1-jétől nem tudják használni az egészségkártyájukat. Persze nemcsak a plasztik nem működik, nem kaphatják meg az egészségpénztárba benyújtott készpénzes számlájuk ellenértékét sem. Több olvasónk is azt jelezte, hogy az előírt azonosítás azért nehézkes számukra, mert vidéken kevés az ügyfélszolgálat. Tapasztalataink szerint éppen ezért elsősorban az önkéntes nyugdíjpénztári (önyp.) tagok nem izgatják magukat.
 

Nehezebben olvaszthatók majd fel a befagyott pénztári számlák


Nem véletlen, hogy míg az egészségpénztárak honlapjain alig találni nyomatékos figyelmeztetést, a nyugdíjpénztárak szinte kivétel nélkül sürgetik tagjaikat, hogy aki nem tette még meg, azonosítsa magát. „Ráérek, úgyis soká megyek még nyugdíjba” – hallhattuk. Elsősorban az okoz problémát, hogy az azonosításra – mint azt több honlapon is olvashatjuk – csakis személyesen van lehetőség, az azonosítási adatlap postai úton történő megküldését nem fogadják el.
 
A Quaestor Önyp. tagjainak negyven százaléka nem végezte el tavaly a szükséges procedúrát – derült ki az origo.hu összeállításából. Az Aegonnál ötven százalékos ez az arány, de januárban az OTP pénztáránál is hasonló volt. Az azonosítást – tudtuk meg – náluk továbbra is bármely ügyfélszolgálati munkatárs, illetve megbízott partner is elvégezheti. A Generali (ahol több mint ötezer számla fagyott be) a biztosító hálózatát is beveti az ügy érdekében. Szinte ugyanígy jár el az Allianz is. Semmi sem jelzi, hogy ezek a lehetőségek ne állnának fenn akár a nyugdíjszolgáltatás elérésének időpontjáig. A Postás éppen az előző év végére tette országossá az ügyfél-átvilágításhoz (ők így nevezik) rendelkezésre álló hálózatát. Az Aranykor tagjai 2014. december elsejétől az UniCredit fiókjaiban is eljárhatnak. Nem mindenütt változik azonban kedvező módon a helyzet.
 
A Postás Önyp. csak 2015 március 31-ig teszi lehetővé, hogy tagjai partneri takarékszövetkezeti fiókban azonosítsák magukat. Ezt követően azonban erre a procedúrára már csak a fővárosban, illetve közjegyző előtt van lehetőség. A Pannónia tagjainak a nagyobb munkáltatóknál kiépített azonosítási lehetőségek egy része már az előző hónapban megszűnt. A Vasutas 2015. június végéig biztosítja, hogy a vasutasok a MÁV ügyfélszolgálatain is azonosíthassák magukat.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok