Az Európai Bíróság a verseny korlátozását állapította meg
2024. március 5.
Az Apple közel 2 milliárd dolláros bírságot kapott az Európai Bizottságtól, amiért akadályozta a szabad versenyt a platformján. A rekord büntetés mellett lassuló értékesítéssel és nehezedő kínai piaci feltételekkel is meg kell küzdenie a cégóriásnak.
Hétfőn jelentette be az Európai Unió végrehajtó szerve, a versenyfelügyeleti eljárásokért is felelős Európai Bizottság, hogy lezárta az Apple ellen négy éve megkezdett vizsgálatát. Az amerikai céget a Bizottság hibásnak találta, ugyanis megállapításuk szerint a cupertinói cég akadályozta a szabad versenyt. Az almás cég azzal vétett a szabályok ellen, hogy nem tette lehetővé a zenestreamelő szolgáltatást nyújtó Spotify számára, hogy tudassa az iPhone-t használó felhasználókkal, hogy miként lehet olcsóbban előfizetni a szolgáltatásaira.
Még izgalmasabb az az elejtett információ, miszerint ellentétben azzal, amit az EU döntése sugallhatna, a Spotify ma nem fizet egy fillért sem az Apple-nek, ugyanis nem értékesítenek előfizetéseket az AppStore-on keresztül, csak a saját weboldalukon. Magyarán ebből arra következtethetünk, hogy az amerikai platformot azért bírságolták meg, mert gátolta a szabad információ-áramlást a Spotify és előfizetői között, azonban konkrét pénzügyi veszteséget valószínűsíthetően nem tudtak kimutatni.
Az Apple szerint nincs olyan jelenleg érvényes versenyjogi előírást, amit megszegtek volna. Azt ugyanakkor hozzáteszik, hogy alig néhány nap múlva bevezetésre kerül az új európai digitális szabályozás, a Digital Market Act (DMA), azaz a digitális piacokról szóló új európai jogszabály. Az Apple szerint itt csak annyi történik most, hogy a múltbeli cselekedeteikre az új szabályokat akarják érvényesíteni, ami nyilvánvalóan szabálytalan lenne. Mindezek miatt a cég értelemszerűen fellebbezni fog a döntés ellen és a bíróságon fogja igazát védeni.
Ugyanakkor a cég igen elismerésre méltó módon tudja növelni nyereségességét: a bruttó árrés az igen magasnak mondható 46 százalékot érte el, több mint 13 százalékkal emelkedve a megelőző év azonos időszakához képest. Ez a kettőség érhető tetten a részvény árfolyamán is: miközben a vezető technológiai részvények felfelé száguldottak az előző félévben, az Apple képtelen volt árfolyamemelkedést felmutatni – de csökkenni sem csökkent nagyon, és megőrizte a lehetőséget arra, hogy később bekapcsolódjon a piaci emelkedésbe. A hétfői döntés rövid távon újabb negatív löketet adhat az árfolyamnak, ugyanakkor az elemzők túlnyomó többsége hosszú távra továbbra is vételre ajánlja a részvényt. Meglátjuk, hogy beindul-e végre az Apple vagy pedig a Teslához hasonlóan még jobban leszakad a többi vezető technológiai cég teljesítményétől.
Szerző: Szepesi László
Címkék: befektetés, Apple, Spotify, AppStore, Európai Bizottság, bírság, iPhone, Appke Music, Digital Market Act, DMA, verseny, részvény, techcég
Óriás bírságot kapott az Apple
Fotó: Pixabay
Hétfőn jelentette be az Európai Unió végrehajtó szerve, a versenyfelügyeleti eljárásokért is felelős Európai Bizottság, hogy lezárta az Apple ellen négy éve megkezdett vizsgálatát. Az amerikai céget a Bizottság hibásnak találta, ugyanis megállapításuk szerint a cupertinói cég akadályozta a szabad versenyt. Az almás cég azzal vétett a szabályok ellen, hogy nem tette lehetővé a zenestreamelő szolgáltatást nyújtó Spotify számára, hogy tudassa az iPhone-t használó felhasználókkal, hogy miként lehet olcsóbban előfizetni a szolgáltatásaira.
A dolog hátterében az áll, hogy az Apple által létrehozott, és a több százmilliónyi iPhone tulajdonos által használt AppStore nevű virtuális piactéren az Apple levesz 30 százalékot a befizetett összegekből saját maga számára, és csak a maradék 70 százalékot utalja tovább a szolgáltatást nyújtó külső cégnek. Ezt a 30 százalékot a külső cégek vagy lenyelik (és ennyivel kisebb a bevételük és profitjuk), vagy kénytelenek magasabb díjat szabni a felhasználók számára.
A Spotify természetesen üdvözölte a döntést. Elmondásuk szerint a Bizottság lépése azt bizonyítja, hogy „egyetlen egy cég sem, még egy Apple-hez hasonló monopólium sem használhatja ki erőfölényét arra, hogy kontrollálja azt, hogy más cégek miként kommunikálnak a saját felhasználóikkal.Éles válasz
Nem meglepő módon az Apple viszont élesen kritizálta a döntést. Véleményük szerint a „Bizottság képtelen volt felmutatni bármilyen hihető bizonyítékot arra nézve, hogy sérülnének a fogyasztók érdekei”. Arra is rámutatnak, hogy a Spotify a világ vezető zenestreaming vállalata, piaci részesedésük Európában is 50 százalék feletti (azaz burkoltan arra céloz az Apple, hogy nem nyomta el a Spotify-t, és a saját zenestreamelő szolgáltatása, az Apple Music messze nem annyira sikeres, mint a panaszos cég). Az amerikaiak azt is megemlítik, hogy a svéd cég képviselői legalább 65 alkalommal találkoztak az EU képviselőivel, hogy saját álláspontjukat ismertessék.Még izgalmasabb az az elejtett információ, miszerint ellentétben azzal, amit az EU döntése sugallhatna, a Spotify ma nem fizet egy fillért sem az Apple-nek, ugyanis nem értékesítenek előfizetéseket az AppStore-on keresztül, csak a saját weboldalukon. Magyarán ebből arra következtethetünk, hogy az amerikai platformot azért bírságolták meg, mert gátolta a szabad információ-áramlást a Spotify és előfizetői között, azonban konkrét pénzügyi veszteséget valószínűsíthetően nem tudtak kimutatni.
Az Apple szerint nincs olyan jelenleg érvényes versenyjogi előírást, amit megszegtek volna. Azt ugyanakkor hozzáteszik, hogy alig néhány nap múlva bevezetésre kerül az új európai digitális szabályozás, a Digital Market Act (DMA), azaz a digitális piacokról szóló új európai jogszabály. Az Apple szerint itt csak annyi történik most, hogy a múltbeli cselekedeteikre az új szabályokat akarják érvényesíteni, ami nyilvánvalóan szabálytalan lenne. Mindezek miatt a cég értelemszerűen fellebbezni fog a döntés ellen és a bíróságon fogja igazát védeni.
Lassuló, de profitábilis alma
Ez a vita akkor robban a közvélemény elé, mikor az Apple éppen vegyesen teljesít. Az elmúlt negyedévben a cég az elemzői várakozásokat meghaladó mértékben növelte eredményességét , az egy részvényre jutó nyereség 2,18 dollár lett, 16 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Maga az értékesítés viszont csupán 2 százalékkal növekedett, így 119 milliárd dollárt ért el – itt a lassuló iPhone eladásokat és a kínai piacon tapasztalt nehézségeket emelik ki a megfigyelők.Ugyanakkor a cég igen elismerésre méltó módon tudja növelni nyereségességét: a bruttó árrés az igen magasnak mondható 46 százalékot érte el, több mint 13 százalékkal emelkedve a megelőző év azonos időszakához képest. Ez a kettőség érhető tetten a részvény árfolyamán is: miközben a vezető technológiai részvények felfelé száguldottak az előző félévben, az Apple képtelen volt árfolyamemelkedést felmutatni – de csökkenni sem csökkent nagyon, és megőrizte a lehetőséget arra, hogy később bekapcsolódjon a piaci emelkedésbe. A hétfői döntés rövid távon újabb negatív löketet adhat az árfolyamnak, ugyanakkor az elemzők túlnyomó többsége hosszú távra továbbra is vételre ajánlja a részvényt. Meglátjuk, hogy beindul-e végre az Apple vagy pedig a Teslához hasonlóan még jobban leszakad a többi vezető technológiai cég teljesítményétől.
Az Apple részvény árfolyama az elmúlt 12 hónapban
Forrás: yahoo.com
Szerző: Szepesi László
Címkék: befektetés, Apple, Spotify, AppStore, Európai Bizottság, bírság, iPhone, Appke Music, Digital Market Act, DMA, verseny, részvény, techcég