Panaszkodnak a hazai feldolgozók, túl olcsó a külföldi tej és sajt

2023. október 2. Az elmúlt nyolc hónapban jelentős mennyiségű import félkemény sajt és UHT tej érkezett az országba, amit a hazai feldolgozók piacrombolónak tartanak. Az ágazati szakemberek szerint az infláció és a korábban érvényben lévő árstop miatt megváltoztak a vásárlói preferenciák, mindenki szinte csak az árra figyel.

Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fogyasztók edukációjára – hangsúlyozta kiadott közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). Úgy tűnik, neveléssel érnék el, hogy a vevők a hazai termékeket válasszák akkor is, ha azok drágábbak. A NAK és a Tej Terméktanács (TTT) azért aggódik, mert az első félévben a belföldi eladások csökkenésével párhuzamosan 4000 tonnával (11,3 százalékkal) nőtt a hazánkba érkező külföldi félkemény sajt mennyisége. Ugyanekkor jóval alacsonyabb bázisról, de közel a duplájára emelkedett a dobozos tej nagykereskedői importja. Ennek piacromboló hatása pedig – állítják – megkérdőjelezhetetlen.

Az uniós tejárak csökkenése, valamint a beáramló import miatt a hazai feldolgozók egyre alacsonyabb áron tudják értékesíteni termékeiket. A főbb tejtermékek átadási ára az év eleje óta csökken: január óta 36 százalékkal esett vissza a trappista sajt, 34 százalékkal a vaj és 16 százalékkal a túró feldolgozói átadási ára. Az 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT tej átadási ára 29 százalékkal, míg a korábban hatósági áras 2,8 százalékos UHT tejé 26 százalékkal esett.
A NAK és a TTT leszögezte: a kedvezőtlen piaci helyzet miatt az elmúlt két évben a tejtermelő telepek 8, a tejtermelő tehénállomány 5 százaléka veszett el. A jelenlegi folyamatok alapján további állománycsökkenésre lehet számítani.
A feldolgozók átadási árával együtt a fogyasztói árak is mérséklődtek, ugyanakkor az alacsonyabb árak ellenére egyelőre nem állt meg a kereslet csökkenése. Az első nyolc hónapban vajból 12, tejfölből 7, vajkrémből 17, tehéntúróból pedig 12 százalékkal kevesebb terméket tudtak eladni belföldön a hazai feldolgozók.
 
Az ágazati szakemberek szerint az infláció és a korábban érvényben lévő árstop miatt megváltoztak a vásárlói preferenciák. A fogyasztói döntések középpontjában ismét a termékek ára áll. Mindez azt eredményezi, hogy a vásárlók egyre inkább a saját márkás termékek felé fordulnak, vagy a termékeket ugyanazon kategórián belül a relatív olcsóbb termékkel helyettesítik.

Szerző: BVJ
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok