Néhány adattal átvehetik a bankszámla felett is az uralmat
2012. október 9.
Egyik olvasónk jelezte, hogy valaki telefonon módosította internetes szerződését. Innen már csak egy lépés a bankszámla feletti rendelkezés, amire szintén láttunk példát. Egy hagyományos számlahasználó nyugdíjasnál előbb telefonos kódot, majd netes hozzáférést rendelt valaki. Közel 74 ezer eurót sikerült így „elpárologtatnia”.
Bővítette volna netes kapcsolatát egyik olvasónk. Meg is rendelte a szélesítést, így különösen meglepődött, amikor a kapcsolat nem hogy gyorsult volna, még lassult is. Érdeklődött a szolgáltatónál, ahol kiderült: időközben telefonon módosította a megbízást. Elkérte a hangfelvételt (ezt mi is hallottuk), amelyből nyilvánvalóvá vált – amit amúgy ő eleve tudott –, hogy egy ismeretlen intézkedett a nevében. Az illető az alapadatokon (név, lakcím) kívül semmire sem tudott pontosan válaszolni, több kérdésnél szabályosan megnémult. Hallható volt, hogy vadul lapozgat valamit, az anyja neve kérdésre betűzni kezdte (rosszul) a nevet. A módosítást mégis végrehajtották – azonnali hatállyal. A rendőrség sem tartja kizártnak, hogy ez az ügy valamiféle főpróba lehetett. Ilyen esetben mindenki azonnal gyanakodni kezdhet arra, hogy a végső cél a bankszámla megcsapolása.
Az idős betétes úgy értesült az esetről, hogy a CIB (ajánlás révén megismerhetővé vált a pénzintézet neve) levélben értesítette egy visszautasított megbízásról. Az ismeretlen ugyanis alighanem izgult, mert kétszer nyomta meg a gombot. A testület végighallgatta a telefonos kód igényléséről készített hangfelvételt. Mint megállapították: a telefonáló a kötelezően feltett kérdésekből nem mindegyikre tudott helyes választ adni, illetve a bankszámla forgalmával kapcsolatosan feltett kérdésekre bizonytalanul reagált.
A károsult tett rendőrségi feljelentést is. Az ügyfél egyelőre ennek sikerében bízhat, a bank ugyanis elzárkózott attól, hogy fizessen. Egy általunk megkérdezett ügyvéd szerint csak a hangfelvétel ismeretében (ezt mi nem hallottuk) lehetne megállapítani, érthető-e a pénzintézet hozzáállása. Ilyen esetekben ugyanis – hangsúlyozta – sokszor családtag állhat a történtek mögött. Mint hozzátette: sajnos a tapasztalatok szerint sokan nem mérik fel, mennyire fontos, hogy adataikat titokban tartsák.
Azt, hogy a telefonhívásoknál mennyire érdemes gyanakodni, alighanem megtapasztalhatta egy másik banki ügyfél. Őt ugyanis a mobiltelefonján hívta fel egy ismeretlen személy, aki a pénzügyi szolgáltató munkatársaként bemutatkozva közölte: nyereményösszeget kívánnak a számlájára utalni, ezért egyeztetni szeretne vele. Állítólag a bankkártya szám közlése után elbizonytalanodva, a kért többi (lejárati idő, tele-kód) adatot nem mondta meg. Amikor látta, hogy a hívószámot a készülék nem jelezte ki, már feltételezte, hogy csalóval volt dolga.
Azonnal jelentette az esetet a bank help deskjén, és kérte a kártya letiltását. Elkésett. A számláról 15 ezer forintot már leemeltek mobiltelefon egyenlegének feltöltésére. A következő 15 ezer elvesztését is csak a bank akadályozta meg. A pénzintézet rendszerének adatai szerint a kártyát még a letiltás előtt blokkolták. A bankbiztonsági monitoring rendszer ugyanis gyanúsnak minősítette a tranzakciót. A vizsgálat során egyébként egyértelművé vált, hogy nem csak a kártyaszámot, hanem a lejárati dátumot is helyesen adta meg a visszaélő. A mobil feltöltéséhez pedig ennyi elég is. A bank pedig moshatta kezeit.
Címkék: telefonos megbízás, hangfelvétel, feljelentés, telefonos azonosító kód, internetbank, PBT
Pénzveszélyes telefonhívások
Bővítette volna netes kapcsolatát egyik olvasónk. Meg is rendelte a szélesítést, így különösen meglepődött, amikor a kapcsolat nem hogy gyorsult volna, még lassult is. Érdeklődött a szolgáltatónál, ahol kiderült: időközben telefonon módosította a megbízást. Elkérte a hangfelvételt (ezt mi is hallottuk), amelyből nyilvánvalóvá vált – amit amúgy ő eleve tudott –, hogy egy ismeretlen intézkedett a nevében. Az illető az alapadatokon (név, lakcím) kívül semmire sem tudott pontosan válaszolni, több kérdésnél szabályosan megnémult. Hallható volt, hogy vadul lapozgat valamit, az anyja neve kérdésre betűzni kezdte (rosszul) a nevet. A módosítást mégis végrehajtották – azonnali hatállyal. A rendőrség sem tartja kizártnak, hogy ez az ügy valamiféle főpróba lehetett. Ilyen esetben mindenki azonnal gyanakodni kezdhet arra, hogy a végső cél a bankszámla megcsapolása.
A telebank hiánya sem jelent biztonságot
A telebankon keresztül lehet tájékozódni, az érzékenyebb információkhoz, tranzakciókhoz azonban pontos azonosítás szükséges. Akadnak viszont olyan speciális szolgáltatások, amelyek a kettő közötti „határmezsgyén” helyezkednek el. Ilyen a szolgáltatások igénylése és módosítása (mobilbank, netbank, SMS), vagy a mobiltelefon egyenlegének feltöltése.
Nem olyan egyszerű az – gondolhatjuk, de nincs feltétlenül igazunk. A pénzügyi békéltető egyik ajánlásából ugyanis azt láthatjuk, nem is annyira lehetetlen egy ilyen vállalkozás. A valószínűleg nyugdíjas ügyfél nevében és az adatait felhasználva telefonos azonosító kódot rendelt, majd internetbankot igényelt egy ismeretlen. Ezzel együtt persze megváltoztatta a bankszámlához kapcsolódó telefonszámot is. Ezt követően már nem volt akadálya, hogy szabadon rendelkezzen a számla felett. Az ott lévő devizabetétet feltörte, és abból mintegy 74 ezer eurót idegen névre és számlaszámra utalt.Az idős betétes úgy értesült az esetről, hogy a CIB (ajánlás révén megismerhetővé vált a pénzintézet neve) levélben értesítette egy visszautasított megbízásról. Az ismeretlen ugyanis alighanem izgult, mert kétszer nyomta meg a gombot. A testület végighallgatta a telefonos kód igényléséről készített hangfelvételt. Mint megállapították: a telefonáló a kötelezően feltett kérdésekből nem mindegyikre tudott helyes választ adni, illetve a bankszámla forgalmával kapcsolatosan feltett kérdésekre bizonytalanul reagált.
A károsult tett rendőrségi feljelentést is. Az ügyfél egyelőre ennek sikerében bízhat, a bank ugyanis elzárkózott attól, hogy fizessen. Egy általunk megkérdezett ügyvéd szerint csak a hangfelvétel ismeretében (ezt mi nem hallottuk) lehetne megállapítani, érthető-e a pénzintézet hozzáállása. Ilyen esetekben ugyanis – hangsúlyozta – sokszor családtag állhat a történtek mögött. Mint hozzátette: sajnos a tapasztalatok szerint sokan nem mérik fel, mennyire fontos, hogy adataikat titokban tartsák.
Nyeremény helyett kártyablokkolás
Azt, hogy a telefonhívásoknál mennyire érdemes gyanakodni, alighanem megtapasztalhatta egy másik banki ügyfél. Őt ugyanis a mobiltelefonján hívta fel egy ismeretlen személy, aki a pénzügyi szolgáltató munkatársaként bemutatkozva közölte: nyereményösszeget kívánnak a számlájára utalni, ezért egyeztetni szeretne vele. Állítólag a bankkártya szám közlése után elbizonytalanodva, a kért többi (lejárati idő, tele-kód) adatot nem mondta meg. Amikor látta, hogy a hívószámot a készülék nem jelezte ki, már feltételezte, hogy csalóval volt dolga.
Azonnal jelentette az esetet a bank help deskjén, és kérte a kártya letiltását. Elkésett. A számláról 15 ezer forintot már leemeltek mobiltelefon egyenlegének feltöltésére. A következő 15 ezer elvesztését is csak a bank akadályozta meg. A pénzintézet rendszerének adatai szerint a kártyát még a letiltás előtt blokkolták. A bankbiztonsági monitoring rendszer ugyanis gyanúsnak minősítette a tranzakciót. A vizsgálat során egyébként egyértelművé vált, hogy nem csak a kártyaszámot, hanem a lejárati dátumot is helyesen adta meg a visszaélő. A mobil feltöltéséhez pedig ennyi elég is. A bank pedig moshatta kezeit.
Címkék: telefonos megbízás, hangfelvétel, feljelentés, telefonos azonosító kód, internetbank, PBT