Interjú

Regionális szerepre tör az OTP Global Markets

Fazekas Gábor
2020. június 4. Néhány éven belül egyedülállóan széles termékpalettával és ügyfélállománnyal rendelkező regionális piaci szereplővé válna a befektetési szolgáltatások területén az OTP Bank Treasury üzletága, ami május elejétől OTP Global Markets néven folytatja tevékenységét. Az ambiciózus tervekről, és hogy a koronavírus-járvány milyen piaci változásokat hozott, Fazekas Gábor, az OTP Global Markets főosztályvezetője adott interjút az Azénpénzem.hu-nak.

Azénpénzem: Klasszikusan a bank kamat- és árfolyamkockázati kitettségét kezeli a treasury üzletág. Hogy jönnek a képbe az ügyfelek, akiknek ugyancsak szolgáltatásokat nyújtanak?

Fazekas Gábor
: Az OTP Bank Treasury már évek óta nemcsak szűk értelemben vett treasuryként működik, hanem egyre inkább olyan erős üzleti területté vált, amely szorosan együttműködik a bank más területeivel is. Fogalmazhatunk úgy is, hogy mi vagyunk a kapu a tőkepiacokra a bank és az ügyfelek számára is.

Az ügyfelek itt elég széles palettát jelentenek; magánbefektetőket, akik árupiaci, OTC vagy egyéb, főként egyedi árazású termékekkel kereskednének, vállalati treasuryket, amelyek saját kamat- vagy árfolyamkitettségüket közvetlenül kezelnék, és a többi pénzügyi intézményt (bankokat, biztosítókat, alapkezelőket). Ez egy evolúciós folyamat volt, a tevékenységünkben már évek óta nagyobb súllyal szerepel az ügyfélkiszolgálás, mint a banki treasury tevékenysége.

Az ügyfelek az értékesítési területtel vannak kapcsolatban, ugyanakkor a kereskedési terület ettől teljesen elkülönülve működik, köztük húzódik az úgynevezett „kínai fal”. A kereskedési terület összegyűjti az értékesítési területtől a megbízásokat, és a bank nevében köti meg az üzletet, nincs kapcsolata az ügyfelekkel.

A magánszemélyek közül ki válhat ügyféllé? Van minimális belépési összeghatár?


Míg korábban klasszikusan telefonos ügyfélkiszolgálás folyt, ez egyre inkább eltolódik a digitális csatornák felé. Így az elérés egyre közvetlenebb lesz, a belépési határ pedig lejjebb kerül. Mivel egyedi árazású termékekhez professzionális kiszolgálással jutnak az ügyfelek, lesz egy természetes vagyontömeg, ahonnan megéri ügyféllé válni. Az ügyfelek jellemzően privátbanki területről érkeznek, amiből adódik, hogy nagyon szoros a kapcsolatunk a privátbankos kollégákkal, egyfajta szimbiózisban működünk.

Ha a teljes, magánszemély ügyfélkört nézzük, akkor elmondható, hogy a többség százezer euró körüli összeggel érkezik hozzánk, de vannak vagyonosabb ügyfeleink is. Egyedi ügylet szintjén ez nagyjából 10-20 ezer euró körüli kötési összeget jelent. Első olvasatra magasnak tűnhetnek ezek az összegek, de itt döntően egyedi árazású termékekkel, nagyobb volumenben vagy összetettebb, kockázatosabb, bonyolultabb termékekkel akarnak kereskedni az ügyfeleink.

Kik a vállalati ügyfelek?


Jellemzően természetes devizakitettséggel rendelkező cégek (exportáló, importáló vállalatok), amelyek a devizaárfolyam-kockázatot akarják fedezni. Vagy azok a cégek, amelyek a kamatkockázatot akarják kezelni. És az árupiacon kitettséggel rendelkező (például mezőgazdaság, olaj, gáz) cégek is.

Hosszas egyeztetés után partneri viszony alakul ki a legnagyobb multiktól kezdve a középméretű vállalatokig. Előfordulnak tudatos KKV-k is. Valójában a vállalat pénzügyi tudatossága - hogy felismerje, kezelniük kell ezeket a kockázatokat – kell ahhoz, hogy megjelenjen ügyfélként.

Miért váltott nevet az OTP Bank Treasury, és miért éppen OTP Global Markets lett? 


Az elmúlt években az OTP Csoport a régió egyik meghatározó pénzügyi szereplőjévé vált, és már 12 országban van jelen. Mindenhol van klasszikus treasury, ami egy széles erőforrást is jelent. Horvátországtól Oroszországig helyi bank vagyunk, ott vannak a helyi szakértőink speciális tudással. Így az ebből fakadó előnyöket tudjuk nyújtani a magyar és regionális ügyfeleink számára is. Az üzletág itthon is jelentősen megerősödött, vezető szerepe van a vállalati kötvénykibocsátásokban. Tavaly a leánybankok szakértői a régió országaiban együttesen mintegy 19 ezer vállalati, lakossági és intézményi ügyfelet szolgáltak ki.

Az ambícióinknak és az adottságainknak köszönhetően úgy gondoltuk, hogy az OTP Global Markets név kifejezi azt az egyedülálló, széles palettát, amit termékekből, szolgáltatásokból össze tudunk állítani az ügyfeleink számára. Ugyanakkor azt is megjeleníti, hogy vezető regionális piaci szereplővé kívánunk válni a befektetési szolgáltatások területén.

Vannak konkrét kitűzött célok is?


A névváltás mellett szervezeti átalakulás is zajlik. Az OTP Global Markets számára stratégiai cél, hogy csoportszinten alakítsuk és erősítsük az egységes pénz- és tőkepiaci szolgáltatások kereteit. Az elmúlt években ügyfélszámban és forgalomban is több 10 százalékos növekedést értünk el. Reményeink szerint ez a növekedés folytatódhat.

Ezt a termékpaletta szélesítésével érhetjük el, ami a szervezeti átalakítás és az integráció gyorsaságán is múlik. Megfelelő munkatársakra is szükség van; nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező újabb és újabb kollégák csatlakoznak hozzánk.

Mit jelent a változás az ügyfelek számára?


Az OTP Csoport növekedésével az üzletág is folyamatosan fejlődik. A csoporton belül megvalósuló tőkepiaci integrációval képesek leszünk a helyszíntől függetlenül minden szegmensben teljes körű kiszolgálást nyújtani.  A névváltással egy időben megújult az OTP Global Markets honlapja is, ami a https://www.otpbank.hu/portal/hu/GlobalMarkets címen érhető el. Az új felületen az OTP Global Markets működésével és szolgáltatásaival kapcsolatos információk mellett megtalálhatók szakértő kollégáink legfrissebb pénz- és tőkepiaci témájú írásai, elemzései is.

Milyen változás hozott a koronavírus?


A vállalati ügyfelek jóval óvatosabbak lettek, hiszen bizonytalan lett a jövőjük. Ha a reálgazdaságban bizonytalanság van, akkor a pénzügyi termékeknél természetes, hogy óvatosabbá válnak.

Ugyanakkor a magánszemély ügyfeleknél kifejezetten pezsgést hozott ez az időszak. Míg az összetettebb termékek forgalma a sokkal nagyobb volatilitás és a kisebb likviditás miatt szinte megszűnt, az egyszerűbb termékek forgalmának a felfutását láthattunk. A lakossági ügyfelek részvény típusú befektetések felé fordultak. Rövidült az időtáv is, amiben a befektetők gondolkodnak. Elsősorban a derivatív ügyleteknél fél- egy év helyett 3 hónap körüli időhorizontra terelődtek az ügyletek.

A pénzügyi intézményeknél márciusban és áprilisban a piaci turbulenciák miatt felfutott a forgalom, most azonban már csendes, nyár eleji moderált forgalom látszik.

Mi várható a piacokon?


Most a piacok azt árazzák, hogy a vírus okozta kezdeti sokk nagy része mögöttünk van, és a jegybankok sikeresen kezelik a helyzetet. Ehhez azonban az kell, hogy egy év múlva legyünk túl az egészen, amihez elengedhetetlen a vakcina.
A vállalatok azonban jóval óvatosabbak, és ez az óvatosság hónapokig velünk marad. Vagyis nem feltétlenül kell fejest ugrani a jóba, amit a piacok áraznak.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.


Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok