Autóbiztosítási számháború

Rendet vágna a kárrendezésben a PSZÁF

2012. február 20. A biztosítók szövetsége szerint a 2012-es kampányban 730 ezer autós váltott biztosítót, a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) viszont egymilliós számról beszél.  Az ellentmondás - derül ki cikkünkből - feloldható. A különbséget akár szemléleti okokra is visszavezethetjük. Alighanem ebből ered az is, hogy a PSZÁF a kárrendezésnél is tisztább lapokat szeretne.

A 2012. évi kötelező gépjármű felelősségbiztosítási(kgfb) kampányban is tovább mérséklődtek a díjak, s ennek tudható be, hogy az előzetes adatok szerint 730 ezren cseréltek kötelező biztosítót - tett közzé a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz). Egyértelműen látszik, hogy évről-évre kevesebben váltanak biztosítót a kampányban: a 2009-es, 1,5 milliós csúcsot követően 2010-ben 1,23 millióan, tavaly pedig már csak a csúcsévben tapasztaltnak kevesebb, mint a fele lépett - emelte ki Molnos Dániel, főtitkár.

Mintegy egymillióan kötötték újra kötelező gépjármű felelősségbiztosításukat a tavaly év végi időszakban - áll ugyanakkor a PSZÁF gyorselemzésében. Ebből 288 ezer viszont a régi biztosítóhoz visszakötők száma volt. Ezt leszámítva tehát már nagyon is közel áll a Mabisz és a felügyelet által közölt adat. Persze a felügyelet eltérő szemléletét alighanem az ügyfélérdekek mellett (mi is azon az állásponton vagyunk, hogy a kampány értékelésénél a legfontosabb, tudott-e valaki lefaragni biztosítási díjából) az is indokolja, hogy így ki tudták mutatni: az autósok még a 30 százalékos baleseti adóval együtt is átlagosan hét százalékkal kevesebbet fizetnek, mint korábban. A saját biztosítójukhoz visszakötők ugyanis a többieknél még egy hajszálnyival többet is spórolhattak. Pusztán az átkötéssel a váltást választó ügyfelek összességében 7,9 milliárdot takarítottak meg.

A felügyeleti gyorselemzés szerint a 2011. december 31-ére fölmondott szerződések átlagdíja 24 987 forint volt, azaz az átlagosnál magasabb díjú szerződők váltottak (az alacsony díjú szerződéseknél kevésbé volt elérhető olyan díjcsökkenés, amiért megérte váltani). A váltók átlagdíja 17 868 forintra, azaz mélyen a teljes piaci új átlagdíj alá csökkent. Ez mutatja, hogy mennyire megérte váltani, de nem jelenti azt, hogy a nem váltók is ekkora vagy ehhez hasonló csökkenést tudtak volna elérni, ha a váltás mellett döntenek. A számokból viszont a PSZÁF azt is kimutatta, hogy számos ügyfélnek a régi biztosítója jelentős tarifanövelést ajánlott, amelyhez képest különösen érdemes volt váltani.

Mi helyzet akkor, ha fizetni kell?

A tapasztalatok szerint az autósok többsége a kgfb-nél nem figyel arra, hogy olyan társaságot válasszon, amely nem csak a díjak, hanem a kárrendezés terén is jeleskedik. Ez a szempont egyértelműen belép viszont a cascónál. Kérdés azonban, hogy az ezen a piacon most megindult "felhígulás" milyen következményekkel járhat.  Mint a Mabisz megállapította: a "hiteles" autók számának csökkenésével, illetve kiesésével nem következett be a casco-szerződésszám zsugorodása. A kiesést feltehetően a kedvezményes áru, kötelező mellé kötött casco tudta ellensúlyozni. A biztosítók szakemberei is aggódnak azonban, hogy a mélyen lenyomott áron kínált védelem miként funkcionál majd akkor, amikor a károkat kellene állni.

Ilyen körülmények között különösen időszerűnek tűnik a PSZÁF kezdeményezése, amely a kárrendezés területén hozhat jelentős változásokat. Az új előírások szerint az elfogadott kártérítés összegét 15 munkanapon belül kellene kifizetni. A felügyelet hatósági nyilvántartásba venné a kárszakértőket, a képzésük követelményeit is jogszabályban rögzítenék. Bevezetnék a kárrendezési tanácsadókat és a kollektív kárképviseletet is. Például a természeti katasztrófák esetén - a károsultak nagy száma és az elszenvedett kár azonos jellege miatt - a felügyelet szerint lehetőséget kellene biztosítani, hogy az ügyfelek a károkozóval, vagy biztosítókkal szemben közösen próbálják meg kárigényüket érvényesíteni. Mindez azonban még elég távoli tervnek tűnik, hiszen éppen csak megindultak a szakmai egyeztetések.

Kapcsolódó anyagok