Makacsul tartja magát néhány tévhit

Rossz az ajándék? Így szabadulhat tőle

Fotó: Kovács Tamás, MTI
2017. december 28. Az ünnepek utáni első nyitvatartási napokon évről évre sorok alakulnak ki az ügyfélszolgálatok előtt, hogy a megajándékozottak visszaadhassák vagy kicserélhessék a karácsonyra kapott szerencsétlen meglepetést. Azzal kapcsolatban, hogy ilyenkor mit lehet és mit érdemes tenni, makacsul tartja magát néhány tévhit.

Az ünnepek után megindul a nem eltalált ajándékokkal kapcsolatos roham. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és úgy tűnik, örök életre az rögzült.) A 3 munkanapos cserejog kizárólag a kötelező jótállással érintett, 10 ezer forintnál drágább termékekre vonatkozik.

Néhány fontos tudnivaló
MegnevezésFeltételMegjegyzés
Netes vásárlás 14 napon belül indoklás nélkül el lehet állni a vételtől*A pénz visszaadása 14 napon belül a fizetés módja szerinti, az áru kereskedőhöz visszajuttatásának költsége a vevőt terheli
Háromnapos csereCsak a 10 ezer Ft feletti cikkekre érvényes (további részletek a rendeletben)Az előírás cserére, nem a vételár visszaadására vonatkozik
Vételár visszafizetéseEzt semmi sem teszi kötelezővéHa valaki végképp nem talál csereterméket, a nevesebb kereskedők hajlandóak önként visszaadni a pénzt
Gond eseténA járási hivatalokban kérhető felvilágosításA hivatalok elérhetőségéről itt lehet tájékozódni
Egyéni igény érvényesítéseBékéltető testülethez lehet fordulniA békéltetőkről itt találhatók információk
Külföldön vett cikkekkel kapcsolatos problémaMár létezik egységes uniós online vitarendezési platform (OVR)Az összes hivatalos uniós nyelven térítésmentesen áll ezen a linken rendelkezésre
Külföldi webáruházzal szembeni panaszAz Európai Fogyasztói Központhoz lehet fordulniTovábbi információ itt található
*kivéve pl. a romlandó árukat, egyedi gyártású termékeket. Az online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem illeti meg a vásárlót az elállási jog

Akad azonban ellenkező irányú tévedés is. Ilyen, hogy a szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás: ilyesmi semmiképpen sem követelhető a vevőtől, még akkor sem, ha külön feltüntetik. Közkeletű (a kereskedők által rendre erősített) tévhit még, hogy a leértékelt termékek esetében nem érvényesíthető a szavatossági jog. Az igazság valójában az, hogy ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, ami a leértékelés oka volt, akkor azzal a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Sokkal egyszerűbb, ha megvan a nyugta


Lássuk azonban be, a karácsonyi ajándékoknál általában nem az a baj, hogy ne működnének, hanem az, hogy már van belőle, vagy nincs, de nem is kell, rossz a mérete, előnytelen a színe... és még sorolhatnánk.  Alapszabály pedig, hogy minőségileg kifogástalan terméket a kereskedő nem köteles kicserélni. Szerencsére azonban az üzletek nem merevek ezen a téren. A Blokkk.com összegyűjtötte, miként néz ki az ajándékok csereberéjének „akadályfutása”.

Mint kiderül: az ügy alapvetően akkor számíthat viszonylag simának, ha van nyugta, vagy legalább rendelkezésre állnak az ezt pótló megoldások (ilyen lehet a bankkártyás fizetési bizonylat másolata, a ruhaféléken fityegő cetlik, a boltban lepecsételt jótállási jegy). Azt azonban nem árt tudni, hogy a dolog így is a boltos jóindulatán múlik.
A vevő és a kereskedő megállapodhatnak a termék vételárának a levásárlásában (a csere a készletek változása miatt egyébként is elég problémás), de erről a lehetőségről érdemes már vásárláskor tájékozódni. Nem rossz megoldás a vásárlási utalvány, így nem az ünnepek előtt kifosztott árukészletből kell válogatni.
A kereskedelmi szakportál védelmébe veszi azokat a boltosokat, akik ragaszkodnak (vagy ragaszkodni próbálnak) a bontatlan csomagoláshoz. Mint írják: az üzlet, ha visszavesz egy ajándékot, azt szeretné újra eladni (ezért sem lehet használt, annak már sokkal kisebb az értéke), amit megkönnyít a sértetlen csomagolás. A gyári zárt csomagolás célja – teszik hozzá – a termék épségének, minőségének megóvása, tehát nem felesleges kellék, hiányának szóvá tétele a boltos részéről nem kibúvó, hanem a következő vásárló érdekének a védelme is.

A tipikus félrevezető tájékoztatásokról korábban készített táblázatunkat itt találja

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!



Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok