Rossz az ajándék? Számolj le a tévhitekkel!

Fotó: Czeglédi Zsolt, MTI
2014. december 27. Az ünnepek után első nyitva tartáson sorok alakultak ki az ügyfélszolgálatok előtt, hogy a megajándékozottak visszaadhassák vagy kicserélhessék a karácsonyra kapott bontatlan termékeket. A két ünnep között érzékelhetően nem az új vevők, hanem a csereberélők lepik el az üzleteket. Néhány szabályt azonban mindenkinek tudnia kell.

Rendszeres tapasztalat karácsony után, hogy sokan rövid úton igyekeznek megszabadulni a kapott ajándékoktól. Nagyon ritka viszont, hogy számla vagy nyugta nélkül sikeresen a csereberélhetnénk a nem kellő dolgokat. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) évek óta rendre figyelmezteti a fogyasztókat: tévhit, hogy a hibátlan termékeket is köteles három napon belül visszavenni vagy kicserélni a kereskedő. (Egykor volt ilyen jogszabály, és úgy tűnik, örök életre az rögzült.)

Fontos újdonság, hogy az idén nyártól már a neten vett termékekre speciális jogok illetik meg a vásárlót. Az online üzletekeben beszerzett ajándékok megvásárlásától a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a vevő, akkor is, ha a termék hibátlan.Ha valakit nem tájékoztatnak erről, akkor akár egy év (!) múlva is közölheti: mégsem kell neki a vásárolt cucc.
Akad azonban olyan tévedés is, ami a vásárlókat támogatja. Ilyen, hogy a szavatossági igény érvényesítéséhez nem szükséges az eredeti csomagolás, még akkor sem, ha ezt külön feltüntetik. Ilyesmi semmiképpen sem követelhető a vevőtől. Közkeletű tévedés még, hogy a leértékelt termékek esetében nem érvényesíthető a szavatossági jog. Az igazság valójában az, hogy ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, akkor azzal a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Meg kell különböztetni, hogy valamit minőségi probléma miatt akar valaki visszacserélni, vagy például csak azért, mert az ajándékozó nem találta el az ízlését vagy igényeit. A nemzeti hírügynökség fotósai több városban is lencsevégre kaptak olyan sorokat, amelyek az ügyfélszolgálatok előtt a cserebere céljából alakultak ki.  A két ünnep között érzékelhetően nem az új vevők, hanem az ajándékaiktól megszabadulni akarók lepik el az üzleteket.

Alapszabály, hogy minőségileg kifogástalan terméket a kereskedő nem köteles kicserélni csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret. Szerencsére az üzletek nem merevek ezen a téren. Például a képen szereplő Média Markt a bontatlan termékeket a vásárlást igazoló bizonylattal január végéig visszaveszi. A termék árát le lehet vásárolni, ajándékkártyára feltölteni, de akár vissza is adják.


Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok