Sokan kevesebb és olcsóbb termék vásárlására kényszerülnek
2022. július 7.
A bolti forgalom mennyiségi megugrásáról számolt be a KSH, az élelmiszerek eladása viszont alig nőtt. Mint sokan saját bőrükön is tapasztalhatják, beindult a spórolás. Ez egyelőre főként azt jelenti, hogy a márkás cikkek helyett egyre több vevő áll át az üzletláncok sajátmárkás termékeire. Ezt tapasztalják a Lidl, a Spar, a Tesco, az Auchan és a Penny boltjaiban is.
A KSH friss adatai szerint az idei első öt hónapban a kiskereskedelmi forgalom mennyiségben 11,6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mértet. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben viszont mindössze 2,7 százalékkal nőtt az értékesítés. Az elsőre tetszetős statisztikát elsősorban az üzemanyagok 31,6 százalékkal megugró eladása okozta, de a nem élelmiszer közel 15 százalékos bővülése is elég látványos. Miközben tehát akad olyan réteg, aki kaját is csak spórolósan tud venni, mások bőségesen költhetnek.
Májusban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 3, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 9,5, az üzemanyag-kiskereskedelemben 37,5 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakihoz viszonyítva. Ezeket a számokat azért érdemes annak tükrében értékelni, hogy a mennyiség (volumen) nem azt jelenti, hogy valóban minden eladást darabról darabra leszámolnak. Az ilyen számok a drágulási átlagokkal kalkulálva jönnek ki. A drágulás hivatalos adataiban pedig egyre többen kételkednek.
Sokan egyre nehezebben jönnek ki a pénzükből, amire az is utalhat, hogy a lapnak nyilatkozó üzletláncok szerint elindult a „lefelé vásárlások” értéke, azaz a drágább cikkek helyett sok esetben már az olcsóbb, saját márkás termékek kerülnek a kosarakba
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője arról számolt be a VG-nek, hogy az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de miközben a sajátmárkás termékek aránya 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot. A Lidlnél azt érzékelik, hogy az emberek tudatosabban vásárolnak, és jobban megválogatják, mire adnak ki pénzt.
A Tescónál is arról beszéltek, hogy folyamatosan érezhető a forgalom eltolódása a kedvezőbb árú, akár saját márkás élelmiszerek felé, különösen az árérzékenyebb vásárlóknál. Mint hozzátették: a magasabb jövedelműek egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre, ám általánosan megfigyelhető, hogy a vásárlók igyekeznek egyre tudatosabban beosztani a rendelkezésükre álló pénzt.
Az Auchannál már a vásárlói kosárba kerülő termékek számának csökkenését is érzékelik. Emellett itt is azt tapasztalják, hogy a vásárlók szívesebben választják a sajátmárkás termékeket. Minderre rímel, hogy a Pennynél is kiemelték a lap érdeklődésére: a vásárlók egyre inkább a kedvezőbb árú, saját márkás termékek, illetve az akciós árucikkek felé fordulnak.
Az élelmiszerek boltos áremelkedése pedig addig tart, ameddig az élelmiszeripar átadási árai is emelkednek (háttérben a mezőgazdasági alapanyagok drágulásával). Az élelmiszerboltos számára ugyan a legnagyobb költség a polcra jutó portékák beszerzés ára, de a saját működésének a számláit is ki kell fizetnie, például munkabérre, világításra, üzlethelyiség bérletére. Így még egy darabig állandó áremelésekre kényszerül.
Szerző: BVJ
Címkék: élelmiszer, kereskedelem, Spar, Tesco, Auchan, Lidl, Penny
Spórolni kezdtek a boltokban a vevők
Fotó: Latzer Anna
A KSH friss adatai szerint az idei első öt hónapban a kiskereskedelmi forgalom mennyiségben 11,6 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mértet. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben viszont mindössze 2,7 százalékkal nőtt az értékesítés. Az elsőre tetszetős statisztikát elsősorban az üzemanyagok 31,6 százalékkal megugró eladása okozta, de a nem élelmiszer közel 15 százalékos bővülése is elég látványos. Miközben tehát akad olyan réteg, aki kaját is csak spórolósan tud venni, mások bőségesen költhetnek.
Májusban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 3, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 9,5, az üzemanyag-kiskereskedelemben 37,5 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakihoz viszonyítva. Ezeket a számokat azért érdemes annak tükrében értékelni, hogy a mennyiség (volumen) nem azt jelenti, hogy valóban minden eladást darabról darabra leszámolnak. Az ilyen számok a drágulási átlagokkal kalkulálva jönnek ki. A drágulás hivatalos adataiban pedig egyre többen kételkednek.
Már nem futhat mindenre a pénztárcából
A tapasztalat az, hogy az alapvető élelmiszerek napi beszerzése a korábbi 3-4 ezer forint helyett ma már legalább 5-6 ezret visz el, a jellemzően 18-20 ezer forintos nagybevásárlásoknál pedig a végösszeg esetenként 30 ezer fölé kúszott – állapította meg bolti körképe alapján a VG. Mint a cikkben is leírták: a vevői tapasztalatok és a hivatalos statisztika között hatalmas szakadék tátong.Sokan egyre nehezebben jönnek ki a pénzükből, amire az is utalhat, hogy a lapnak nyilatkozó üzletláncok szerint elindult a „lefelé vásárlások” értéke, azaz a drágább cikkek helyett sok esetben már az olcsóbb, saját márkás termékek kerülnek a kosarakba
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője arról számolt be a VG-nek, hogy az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de miközben a sajátmárkás termékek aránya 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot. A Lidlnél azt érzékelik, hogy az emberek tudatosabban vásárolnak, és jobban megválogatják, mire adnak ki pénzt.
A Tescónál is arról beszéltek, hogy folyamatosan érezhető a forgalom eltolódása a kedvezőbb árú, akár saját márkás élelmiszerek felé, különösen az árérzékenyebb vásárlóknál. Mint hozzátették: a magasabb jövedelműek egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre, ám általánosan megfigyelhető, hogy a vásárlók igyekeznek egyre tudatosabban beosztani a rendelkezésükre álló pénzt.
Az Auchannál már a vásárlói kosárba kerülő termékek számának csökkenését is érzékelik. Emellett itt is azt tapasztalják, hogy a vásárlók szívesebben választják a sajátmárkás termékeket. Minderre rímel, hogy a Pennynél is kiemelték a lap érdeklődésére: a vásárlók egyre inkább a kedvezőbb árú, saját márkás termékek, illetve az akciós árucikkek felé fordulnak.
További ütemes drágulás jön
Az élelmiszeripar – írta meg a Blokkk.com – májusban újabb csúcsra futtatta az átadási árak emelését. A boltok a korábbinál 34,3 százalékkal drágábban jutottak áruhoz. És ez persze csak az átlag. A húsiparban a 40 százalékot közelítette az élelmiszeripari drágulás, az olaj esetében 60 százalék feletti, a malomipari termékeké 64, a tésztaféléké 51, a kenyér, pékáru átadási ára harmadával nőtt, a tejtermékeké 26 százalékkal májusban.Az élelmiszerek boltos áremelkedése pedig addig tart, ameddig az élelmiszeripar átadási árai is emelkednek (háttérben a mezőgazdasági alapanyagok drágulásával). Az élelmiszerboltos számára ugyan a legnagyobb költség a polcra jutó portékák beszerzés ára, de a saját működésének a számláit is ki kell fizetnie, például munkabérre, világításra, üzlethelyiség bérletére. Így még egy darabig állandó áremelésekre kényszerül.
Szerző: BVJ
Címkék: élelmiszer, kereskedelem, Spar, Tesco, Auchan, Lidl, Penny
Kapcsolódó anyagok
- 2024.01.17 - Kiderült, mennyi a fizetés az Auchannál
- 2023.07.17 - Ötszáz új sajátmárkás termékkel rukkol elő a Rossmann
- 2023.07.07 - Készpénzt venne fel vásárláskor? Arra még várhat!
- 2023.03.06 - Meghúzták a magyarok a nadrágszíjat
- 2023.01.24 - Budapesten nyit üzletet a Primark
- 2022.11.21 - Akkora a baj, hogy az élelmiszer lehet a Black Friday új slágere
- 2022.08.26 - Energiatakarékosságra buzdítja a kereskedőket a szövetség
- 2022.08.03 - Már látszik a vásárlás kényszerű visszafogása a boltokban
- 2022.07.12 - A menza legalább 30 százalékkal drágulhat
- 2022.07.10 - Megfizethetetlenné is válhat a kenyér?
- 2022.06.30 - SZÉP-kártya: lejár az élelmiszerköltés határideje
- 2022.06.28 - Még előrébb hozták a nyári vásárt
- 2022.06.16 - Minden árstop marad, de nem ugyanaddig
- 2022.06.08 - Már hivatalosan is majdnem ötödével nőttek az élelmiszerárak
- 2022.05.31 - SZÉP-kártyások: fontos határidő a mai
- 2022.05.27 - Lopva helyettesítik sertészsírral az olajat
- 2022.05.25 - Térségünkben jobban és fájdalmasabban nőnek az árak
- 2022.05.09 - SZÉP-kártya: már a pénz harmada megy élelmiszerre
- 2022.05.03 - Élelmiszer: a háború miatt más lehet a csomagolásban
- 2022.05.02 - Változik a termékek árazása a Tesco házhozszállításnál
- 2022.04.28 - Nem etethetnek minket vacakokkal a multik? Azért ennyire nem egyszerű!
- 2022.04.27 - Júliusig meghosszabbította a kormány az árstopot
- 2022.04.19 - Mától ne keresse a műanyagzacsit az Auchanban
- 2022.04.06 - Ennyit költöttünk azonnal el a nagy osztogatásból
- 2022.03.24 - Már ötmillió feletti az online vásárlók száma
- 2022.02.09 - Mától árulhatnak gyorstesztet a boltok
- 2022.02.01 - Megrohanták a vevők a boltokat az árstoppos termékekért?
- 2022.02.01 - Elhúzott a Lidl és a Penny
- 2022.01.23 - Nagyon megosztja a vevőket a beszolgáltatási törvény
- 2021.12.14 - Sunyi és hazug módon üldözné el a kormány a hipereket
További kapcsolódó anyagok