Szinte semmit sem tudunk a fogyasztóvédelemről

2018. április 23. Az idei első negyedévben a korábbinál többet panaszkodtunk a szolgáltatásokra, és gyengült a kereskedők iránti bizalom is – derül ki a Fogyasztóvédelmi Index aktuális értékeiből. A fogyasztók rendkívül tájékozatlanok.

A Fogyasztóvédelmi Index első negyedéves adatai szerint egy éven belül valamilyen termékkel szemben a fogyasztók 22 százaléka, míg valamilyen szolgáltatással szemben 18 százalékuk fogalmazott meg panaszt – adta hírül a mutatót kidolgozó CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég.

Míg a termékekkel szembeni kifogások aránya változatlan maradt, 2 százalékponttal nőtt a szolgáltatások miatt panaszt tevők aránya. A termékek közül a legtöbb probléma az élelmiszerekkel van (a panaszosok 34 százalékának ezzel a termékkörrel volt problémája), ezt követik a cipők (26 százalék), illetve a ruházati termékek (18 százalék). Mivel a karácsonyi időszakban lel gazdára a fogyasztási cikkek közel 40 százaléka, az első negyedévekben trendszerűen növekedni szokott a termékpanaszok aránya, ezt azonban ezúttal ellensúlyozni tudta, hogy az élelmiszerek miatti panaszok aránya viszont folyamatos csökkenést mutatott. A szolgáltatások közül a válaszadók legnagyobb mértékben az internetszolgáltatásokkal voltak elégedetlenek (34 százalék), ezt követték a televíziós (19 százalék), valamint a telefonos (17 százalék) szolgáltatások.
Második éve ad számot a vásárlók fogyasztóvédelmi attitűdjeinek negyedéves változásairól a CP Contact által kidolgozott Fogyasztóvédelmi Index. A cég a Nielsennel közösen, 800 fős reprezentatív mintán vizsgálja negyedévente az aktuális fogyasztói bizalmat, a reklamációs számarányokat, valamint a fogyasztói ismeretszintet.
A fogyasztói tájékozottság szintje ismét a korábbinál alacsonyabb értéket mutatott az év első három hónapjában. Ennek mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete. Tekintettel arra, hogy az élelmiszerek után a cipőkre érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottság jelzésére a cipőkhöz kapcsolódó szavatossági idő (2 év) helyes említésének aránya kézenfekvő mutatószám. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2018 első negyedévében 6 százalék volt, ami 1 százalékponttal alatta marad az előző negyedévben mért 7 százaléknak.

Kampány kellene

Nem az itt tapasztalt 1-2 százalékon belül maradó ingadozás a lényeg, hanem az, hogy egy olyan fontos témában, mint a vásárlói jogok, a reklamáció lehetősége, a több mint öt éve változatlan szabályozás főbb elemeit sem ismeri a lakosság túlnyomó része – magyarázza Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere. Hozzátette: a kutatás számos, az uniós vásárlói jogokra vonatkozó kérdésére adott válaszok minősége egyöntetűen arra mutat, hogy mind a kereskedelmi szervezetek, mind kormányzat részéről célszerű lenne a közeljövőben átfogó kampányokkal javítani a fogyasztók tudásszintjét.

A kereskedőkkel szemben tanúsított fogyasztói bizalom jelenleg éves minimumán áll. A válaszadók többsége félrevezetésként értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt. A bizalmatlan vásárlók aránya 2018 első negyedévében 53,3 százalék volt, 3,6 százalékponttal több, mint negyedévvel korábban.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok