Nagyon vigyázzon, mire kattint!

Szintet léptek a csalók, bárki áldozatul eshet

2023. december 18. A karácsonyi ajándékvásárlási lázra a csalók is igen erőteljesen rámozdultak. Nem csak email, hanem SMS útján is szórják a becsali linkeket. Mára már (mint az látszik képünkön is) az sem igaz, hogy leleplezők a helyesírási hibák és a tört magyarság. Kihasználják, hogy sok az online rendelés, így a megcélzott épp várhat is egy csomagot.

Az idei harmadik negyedévben – állapította meg friss jelentésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB)– a kártyás visszaélések száma az előző negyedévhez képest több mint 2600 darabbal csökkent, az összérték viszont közben nőtt. A bűnözők ugyanis jellemzően egyre nagyobb értékű tranzakciókat kezdeményeznek a megszerzett kártyaadatokkal. Az MNB szemérmesen nem tért ki rá, de az Azénpénzem.hu kiszámolta: a leírt károk harmadik negyedévi összege közelített az 1,3 milliárd forinthoz, ami majdnem egyharmados növekmény az előző negyedévhez képest. Még ennél is lelombozóbb azonban, kiknek a zsebe bánta ezt leginkább.
A nem kártyás elektronikus pénzforgalomban (átutalás, beszedés) is növekedett a visszaélések száma és értéke is. Az MNB megjegyzi, hogy az összesen 7,1 milliárd forint ügyfelekre terhelt kár még így is elenyésző a teljes 420 ezer milliárd forint forgalomhoz képest. 
Már az idei első negyedévi számok alapján megírtuk, hogy egészen 2020-ig a károk többségét a bankok voltak kénytelenek lenyelni. Ez az arány azután fokozatosan csökkent, az idei évre pedig szabályosan bezuhant. Az első negyedévben a magánszemélyekre a visszaélések miatti veszteség nem egészen 52 százalékát, a második negyedévben viszont már majdnem 58 százalékát terhelték. A harmadik negyedévben a kártyabirtokosokra a károk 67 százalékát hárították át, ami 838 millió forintot tett ki. A kereskedők 21, a bankok pedig mindössze 12 százaléknyi veszteséget álltak.

Hihető SMS-sel szórják a becsali linkeket


Óriási változást hozhat, hogy egy most készülő uniós rendelet szerint a banknak kell majd állnia a kárt, ha a nevében követik el a csalást. Bozóttűzként terjednek viszont a más technikát használó csalások. Úgy tűnik, hogy a bűnözők percről perce finomítják módszereiket, így minden korábbinál jobban résen kell lennie annak, aki nem akar áldozattá válni. A héten már az utolsó napok peregnek a weben rendelt ajándékok beérkezésére. Erre pedig, és úgy általában a karácsonyi ajándékvásárlási lázra – értesültünk olvasóinktól – a csalók is igen erőteljesen rámozdultak.

Már nem csak email, hanem SMS útján is szórják a becsali linkeket. Kihasználják, hogy sok az online rendelés, így a megcélzott épp várhat is egy csomagot. Mára már (mint az látszik képünkön is) az sem igaz, hogy leleplezők a helyesírási hibák és a tört magyarság. Aki izgatottan várja, hogy végre megérkezzen csomagja, hajlamosabb lehet elhamarkodottan kattintani. Pedig a link itt is árulkodó.

Az MNB említett adatsora szerint a mobillal elkövetett sikeres visszaélések az idén október elsejéig több mint négyszeresére rúgtak a tavalyinak. Értékben pedig háromszoros volt a növekmény (ezek a bűnözők tehát az „aprópénzért” is jobban lenyúlnak). Csak összehasonlításul: a netes átverések közben számban és értékben mintegy 3,5-szeresére nőttek.  Utóbbiak persze még mindig jellemzőbben. Az idei harmadik negyedévben a weben 7,2 milliárdot, mobilon viszont „csak” 1,9 milliárdot csakliztak el a bűnözők.
 
Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet arra sem, hogy a csalók sokszor támadják az online piactereken eladó banki ügyfeleket. Az áldozat hirdetésére jelentkezik egy „vevő”, aki a futárt is fizetné. Elkérik az eladó email címét, erre érkezik egy hamis email ismert futárcég nevében. A linkre kattintva már hamis weboldalra jut az áldozat, ahol elkérik a banki adatait, sőt elkérik a mobilbanktól érkező megerősítő kódot is. Sokszor próbálkoznak (és nem eredménytelenül) hamis webáruházakkal is a csalók.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok