Szomorú rekord: egy nap alatt 3,5 milliárd a viharkár

2022. február 7. Szinte az egész ország területén pusztított január 30-án a vihar. Egyetlen nap alatt közel harmadannyi kárbejelentés futott be a biztosítókhoz, mint a tavalyi teljes viharszezonban. A becsült kár 3,5 milliárd forint – adta hírül a MABISZ.

A január végi szélvihar pusztításai nyomán csak a lakásbiztosításokhoz kapcsolódó bejelentések száma meghaladta a huszonhétezret. Ezekre a biztosítók közel 2,85 milliárd forintnyi összeget fizettek már ki, illetve tartalékoltak kárrendezésre. Ezekhez az adatokhoz társul még az ipari létesítményekből és közintézményekből érkező több mint ezerötszáz bejelentés, illetve a 720 millió forintot meghaladó előzetes kárösszeg. Összesen tehát három és fél milliárd forintnyi lehet egyetlen nap viharszámlája – írja közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Hagyományosan a május-augusztusi időszak számít a viharszezonnak, és a MABISZ 2010. óta ennek a négy hónapnak az adatait szokta összegezni. Tavaly a viharszezonban keletkezett károkra több mint 9,1 milliárd forintot fizettek ki a biztosítók közel kilencvenötezer lakásbiztosítási szerződésre. Az elmúlt bő 10 évben egyedül 2010-es kiindulási év terhelte meg jobban a társaságok kasszáit. (Ezekben a számokban nincsenek benne a mezőgazdasági károk és az időjárás következtében az ipari létesítményekben, közintézményekben stb. keletkezett rongálódások.)
 

Kitolódik a viharszezon

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy a viharszezon kitolódik a téli vagy az őszi hónapokra is: 2017-ben például októberben volt milliárdos kárkifizetést követelő vihar. 2020-ban pedig szintén a február hagyott maga után hárommilliárdos viharszámlát – igaz, akkor egy egész hónap mérlegeként.

A bejelentések főként ahhoz kapcsolódtak, hogy a szél megbontotta a tetőt, megrongálódott a cserép, pala, kúpcserép, kémény, valamint a kerítés, vakolat, ablak, ajtó, kocsibeálló, redőny. A lakossági átlagkárok társaságonként 100-120 ezer forint körül alakultak. A biztosítók által a már kifizetett vagy a kifizetésre tartalékolt összegek is jelzik, hogy a korábbi éveknél magasabb összegeket kell szánni a viszonylag kisebb károk helyreállítására is a megemelkedett építkezési, újjáépítési költségek, építőanyagárak következtében. 

Az online ügyintézés is elérhető

Az ügyfelek bejelentéseiket személyesen, telefonon vagy akár e-mailen is megtehetik. A legtöbb biztosító a gyorsabb és kényelmesebb kárrendezési folyamat érdekében online kárbejelentési, esetleg kárrendezési lehetőséget is kialakított a honlapján; élő videós kárfelvételre is van már példa. A biztosítók azt tanácsolják, hogy a kárszemléig csak a legszükségesebb állagmegóvási munkálatokat végezzük el, és lehetőleg készítsünk mindenről fényképfelvételeket, akár okostelefonunk segítségével.

A január végi vihar további jellemzője, hogy nem lokálisan pusztított, hanem szinte az ország teljes területén: különösen sok bejelentés érkezett Budapestről, Bács-Kiskun, Pest, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Békés, Fejér megyékből, valamint Kecskemétről, Szolnokról, Ceglédről, Nagykőrösről, Gyálról, Mezőtúrról, Karcagról.

Nem mindenki biztosított

A kár a 3,5 milliárd forintnál is jóval nagyobb lehet, hiszen a biztosítókhoz csak a lakásbiztosítási szerződéssel rendelkezők tudtak fordulni, ám nagyjából minden negyedik ingatlan nem biztosított. Holott az erős piaci versenynek köszönhetően tizenkét társaság kínálja több tucat lakástermékét, amelyek közül az elemi károk kockázatait fedező alapbiztosítások már havi néhány ezer forintért elérhetőek. 

Valamennyi lakossági vagyonbiztosítás alapját képezik a tűz- és elemi károk összefoglaló néven említhető kockázatok, úgymint a tűz, robbanás, villámcsapás, szélvihar, felhőszakadás, jégeső, árvíz, földrengés stb., ezeket a biztosítási szerződés részletesen tartalmazza. A hagyományos piaci termékek mellett már hét társaság jelent meg a piacon az MNB által jóváhagyott Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítással is. Mint megírtuk, az MNB honlapján ezeket kényelmesen össze is hasonlíthatjuk, és azonnal megköthetjük a szerződést az adataink ismételt megadása nélkül, a biztosító honlapjára átnavigálva. 

A fogyasztóbarát otthonbiztosítás jellemzőit itt foglaltuk össze.



Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok