Figyelmetlenség és hozzá nem értés is akad

Tíz trükk, amivel átverhet a bank

2017. augusztus 10. Az évek során gyűjtött tapasztalataink alapján összeállítottuk, hogy a különböző banki szolgáltatásoknál milyen problémák fordulnak elő, mire érdemes kiemelten figyelni. Mint már nagyon sokszor hangsúlyoztuk: jobb, ha mindenki tudja, hogy a banktisztviselő nem a barátja. A tőle kapott tanácsok nem feltétlenül az ügyfelek érdekét szolgálják.

A bankok szeretik úgy beállítani, hogy a fiókokban vagy telefonos ügyfélszolgálatukon dolgozók valódi tanácsadók. Az így kapott „segítség” azonban komoly bosszúságokat is okozhat. Nem egy esetben persze egyáltalán nem valamiféle rosszindulat, hanem figyelmetlenség, illetve tájékozatlanság (teszteltük néhány fiókban, és hamar kiderült számunkra, hogy beszélgetőpartnerünk sokkal kevesebbet tud a témáról nálunk) áll a háttérben. Azért direkt félretájékoztatások is akadnak. Sorra vettük, a különböző szolgáltatásoknál milyen problémák fordulhatnak elő, mire érdemes kiemelten figyelni.

1. Számlanyitás

Több jelzést is kaptunk, de magunk is kipróbáltuk, hogy az akciósan, illetve különböző feltételek teljesítése esetén nagyon olcsó bankszámlák iránt érdeklődőknek valahogy csak a napos oldalról beszélnek. Nem hangsúlyozzák a kikötéseket (amelyek egyre bonyolultabbak), és azt sem, ha az új „szuperszámla” csak bizonyos ideig élhet. Természetesen arról sem ejtenek szót, hogy az akciósan meghirdetett díjakat bármikor korlátozás nélkül megemelhetik.

2. Számlaváltás

A fizetési számla vagy számlacsomag módosításakor az ügyfelek elsősorban a számlavezetési díj összegére figyelnek, nem mérlegelik, hogy saját használati szokásaik alapján mennyit kell valójában fizetniük – állítják a bankok. Valójában azonban sokszor egyáltalán nem figyelmetlenség, hanem félretájékoztatás áll a dolog mögött. Konkrét tapasztalatunk, hogy néhány bank többször is megkereste már valamelyik régebbi (nagyon kedvező) bankszámláját használó ügyfeleit, hogy csak most, csak nekik mennyire remek új ajánlatuk van. Figyelmesebben megnézve azonban, végül is azok jártak jobban, akik nem váltottak (azokról a számlákról, amelyekhez érdemes foggal-körömmel ragaszkodni, itt írtunk).

3. Számlazárás

Még a korábban nagyon készséges bankok, illetve az ott dolgozó alkalmazottak sem repesnek, amikor valaki azzal jelentkezik, hogy meg akarja szűntetni bankszámláját. Alighanem ez az alapállás is hozzájárul ahhoz, hogy több dologról is „elfeledkeznek” szólni. Tipikusan ilyen, hogy a számla teljes egyenlegét kiadják a pénztárban, illetve átutalják az újra, a tranzakciós költséget viszont tartozásként ketyegtetik tovább (hátralékkal pedig nem szűntethető meg a számla). Nagyon fontos tudni, hogy a számlát csak írásban és az adott bank saját nyomtatványát használva lehet megszüntetni. Ha valakivel ilyenkor „szórakoznak a fiókban” (ezt egyik olvasónk panaszolta) – ami hosszú várakozást, papírtömegek kitöltését jelentheti –, azt ki kell bírni.

4. Nyilatkozat

Előfordul, hogy számlanyitáskor az ügyintéző elmulasztja a díjmentes készpénzfelvételhez (ez havi 150 ezer forint két részletben) szükséges nyilatkozatot kitölteni, illetve aláíratni a számlatulajdonossal. A dolog másik oldala sem ritka: aki bárhol, bármilyen céllal nyit új számlát, szembesülhet azzal, hogy bár a főszámláját nem változtatta meg, bukja a hozzákapcsolt díjmentes készpénzfelvételi lehetőséget. (Erről korábban részletesebben írtunk.)

5. Készpénzfelvétel, utalás

A díjmentes készpénzfelvételi lehetőségre minden esetben érdemes figyelni (erről feljebb írtunk), de csapda ezenkívül is akadhat. Pénzt bankfiókban felvenni maga a tiszta ráfizetés. Sokan hiszik azt, hogy ha csak kisebb összegre van szükségük, akkor annak díja sem lehet sok. A jutalékoknál viszont a bankok sokszor alkalmaznak minimum díjat, így a levonás százalékos mértéke (mint arról többen panaszkodtak portálunknak) egészen meghökkentően magas lehet. (A pénzmozgatás költségeit a nagyobb bankok most nyitható számlainál itt kalkulálhatja.)

6. Hitel, számlahitel

Nem egyszer fordult elő, hogy a hitel folyósítását számlavezetéshez kötötte a bank, majd a számla megszüntetését a kölcsönszerződés felmondását követően sem engedélyezte az üzletszabályzatra vagy a szerződési feltételekre hivatkozva. Mint kiderítettük: ezt megtehetik. Találkoztunk olyan esettel is, amikor a beígért hitelt, illetve hitelkeretet nem kapta meg valaki, de a bankszámla a nyakán maradt.

7. Hitelkártya

Többször a „tukmált” hitelkártyát nem is aktiválta valaki, mégis követelte rajta a bank a kártya-, illetve a számlavezetés díját. Meglehetősen tipikus, hogy nem figyelnek az ügyfelek arra, hogy a kéretlenül kapott plasztik akciósan díjmentes. Amint ez az időszak lejár, jönnek a költségek akkor is, ha birtokosa egyetlen fillért sem költ a kártyáról. Az ügynök vagy a banki alkalmazott sokszor nem magyarázza igazán el, pontosan mit is jelent egy hitelkártya, mikor kezd el ketyegni az igen csak borsos kamat. (A hitelkártyák költségeit, a vásárlási kedvezményeket itt szedtük össze.)

8. Betét, megtakarítás

Ahogy lezuhantak a kamatok, csökkentek a betétekkel kapcsolatos akciók (a maguk esetenként elég nehezen áttekinthető feltételeivel,), úgy szorultak vissza – például a fordulónapokkal való „játékra” vonatkozó – panaszok. Terjednek viszont, hogy kombinált termékeket, tőkepiaci konstrukciókat adnak el olyanoknak, akik azt nem értik, és tulajdonképpen egyáltalán nem is igénylik (az értékesítőnek viszont szép jutalék járhat).

9. Deviza, valuta

Többször írtunk arról, hogy a valutát bankban váltók rosszabbul járnak, mintha egy jó pénzváltót keresnének maguknak (a legutóbbi írásunk itt található), de arra is érdemes figyelni, hogy a bankok között is jókora lehet az eltérés – külföldi kártyás fizetés esetén is. A deviza átutalások esetében gyakori, hogy sokan csak a megbízásuk teljesítése után szembesülnek azzal, mekkora díjat vont le tőlük a bank. Az összeg esetenként akkora lehet, mint maga az átutalt összeg. A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elé is került olyan eset, amikor a forint fizetési számláról indított deviza átutalás összegét helytelen számlaszám megadása miatt a fogadó bank nem tudta jóváírni, ezért visszairányította az indító bankszámlára. Az árfolyamok változása és a költségek miatt ez végül jóval csekélyebb összeg volt, mint az eredetileg elindított forint.

10. Szakértői segítség

Az összes itt felsorolt szolgáltatásra (sőt még ezeken túl is) igaz, amit rendszeresen hangsúlyozunk: jobb, ha mindenki tisztában van azzal, hogy a banktisztviselő nem a barátja. Az itt kapott tanácsok nem feltétlenül az ügyfél érdekét szolgálják. Célszerű mindenkinek magának is tájékozódnia.

Tesztelje, vágynak-e Önre a bankok?

Nézze meg a cikkhez készült karikatúránkat is!

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok