Jó sokáig várakoztatták az ügyfeleket
2019. augusztus 16.
Mától kezdi a Raiffeisen Bank ügyfeleinek jóváírni a tranzakciós illeték jogtalan áthárítása miatt megítélt pénzt. Semmi az egész, mindössze 5,5 évet kellett erre az örvendetes fejleményre várni.
Mint több olvasónk jelezte: a Raiffeisen tájékoztatta őket arról, hogy a Kúria kötelezte a bankot egyes díjmentesként meghatározott tranzakciók díjának emeléséből származó díjtöbblet visszatérítésére. A díjvisszatérítés azokat a lakossági és kiemelt magánügyfeleket érinti, akik 2013. január 1. és 2014. március 15. között meghatározott (például Díjnullázó elnevezésű) számlacsomaggal rendelkeztek, és persze végeztek „túlárazott” tranzakciókat.
A Raiffeisen Banknál aktív bankkapcsolattal már nem rendelkező egykori ügyfelek az értesítő levélben leírt módokon (külön erre e célra létrehozott, ingyenesen hívható telefonos ügyfélszolgálaton keresztül díjmentes belföldi forintátutalással vagy pénztári kifizetéssel) juthatnak hozzá a visszatérítéshez. Az értesítő levél megléte – hangsúlyozza a bank – feltétlenül szükséges a telefonos ügyintézéshez. Úgy tudjuk, tízezer forint feletti összegekről a régebbi ügyfelek (az időközben megváltozott azonosítási szabályok miatt) csak személyesen, illetve meghatalmazott útján rendelkezhetnek. Ha valakinek lejárt tartozása van, a visszatérítéssel annak összegét csökkentik.
A jegybank 2014 tavaszán jelentette be: tízmilliárdos nagyságrendben kell visszafizetniük pénzt a bankoknak ügyfeleik részére április végéig, mert 2012-ben és 2013-ban nem jogszerűen emelték a díjaikat és költségeiket. A hitelintézetek az időközben bevezetett, majd megemelt tranzakciós illetéket próbálták így áthárítani (itt foglaltuk táblázatba, hogy hol pontosan mit kifogásolt a jegybank). Voltak bankok, amelyeknek az áthárítás sikerült, másoknak viszont nem teljesen (azt, hogy mire mennyi pénzt adtak vissza a bankok, itt szedtük csokorba). Még 2014 nyarán kiderült, hogy a visszatérítés valójában a jelzett összeg harmadára sem rúg. Ennek oka például az volt, hogy 26 bank pert indított.
A legérdekesebb eljárás éppen a Raiffeisen ügyfeleit érintette. Ebben az ügyben a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elsőfokú ítéletével hatályon kívül helyezte az MNB határozatát. Az MNB fellebbezésének a másodfokon eljárt Fővárosi Törvényszék részben helyt adott, és három termék esetében (saját ATM-ből két esetben, valamint más ATM-ből történő belföldi forint készpénzfelvételek díjára, a számlavezetés díjára, továbbá 2013. szeptember 16. napjától a kiemelt magánügyfelek forintszámláról történő pénztárkifizetés díjára) elutasította a keresetet, és a bírságot 20 millió forintra mérsékelte.
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: bankszámla, számladíjak, bankok, MNB, perek, pénzvisszatérítés, tranzakciós illeték
Tízezreket térít vissza a Raiffeisen
Fotó: Latzer Anna
Mint több olvasónk jelezte: a Raiffeisen tájékoztatta őket arról, hogy a Kúria kötelezte a bankot egyes díjmentesként meghatározott tranzakciók díjának emeléséből származó díjtöbblet visszatérítésére. A díjvisszatérítés azokat a lakossági és kiemelt magánügyfeleket érinti, akik 2013. január 1. és 2014. március 15. között meghatározott (például Díjnullázó elnevezésű) számlacsomaggal rendelkeztek, és persze végeztek „túlárazott” tranzakciókat.
A díjvisszatérítést a jogosult az értesítő levél postára adásától számított 5. napot követően 5 évig utaltathatja át tetszőleges belföldi bankszámlára, vagy veheti fel készpénzben.
A Raiffeisennél aktív bankkapcsolattal már nem rendelkező egykori ügyfeleket postai levélben, a jelenlegieket pedig bankszámlakivonatukon illetve értesítőlevélben tájékoztatják a díjvisszatérítésről. A pénz jóváírása mától egy héten át várható. Az érintettek már tudják az összeget is. Ez pedig (legalábbis azoknak, akik az Azénpénzem.hu-t tájékoztatták) minden esetben több tízezer forintra, emellett esetenként több tíz euróra rúg. A bank szerint egyébként az esetek nagy többségében csupán néhány száz forint nagyságrendű összegről van szó.A Raiffeisen Banknál aktív bankkapcsolattal már nem rendelkező egykori ügyfelek az értesítő levélben leírt módokon (külön erre e célra létrehozott, ingyenesen hívható telefonos ügyfélszolgálaton keresztül díjmentes belföldi forintátutalással vagy pénztári kifizetéssel) juthatnak hozzá a visszatérítéshez. Az értesítő levél megléte – hangsúlyozza a bank – feltétlenül szükséges a telefonos ügyintézéshez. Úgy tudjuk, tízezer forint feletti összegekről a régebbi ügyfelek (az időközben megváltozott azonosítási szabályok miatt) csak személyesen, illetve meghatalmazott útján rendelkezhetnek. Ha valakinek lejárt tartozása van, a visszatérítéssel annak összegét csökkentik.
Hosszú út vezetett idáig
A jegybank 2014 tavaszán jelentette be: tízmilliárdos nagyságrendben kell visszafizetniük pénzt a bankoknak ügyfeleik részére április végéig, mert 2012-ben és 2013-ban nem jogszerűen emelték a díjaikat és költségeiket. A hitelintézetek az időközben bevezetett, majd megemelt tranzakciós illetéket próbálták így áthárítani (itt foglaltuk táblázatba, hogy hol pontosan mit kifogásolt a jegybank). Voltak bankok, amelyeknek az áthárítás sikerült, másoknak viszont nem teljesen (azt, hogy mire mennyi pénzt adtak vissza a bankok, itt szedtük csokorba). Még 2014 nyarán kiderült, hogy a visszatérítés valójában a jelzett összeg harmadára sem rúg. Ennek oka például az volt, hogy 26 bank pert indított.
A legérdekesebb eljárás éppen a Raiffeisen ügyfeleit érintette. Ebben az ügyben a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elsőfokú ítéletével hatályon kívül helyezte az MNB határozatát. Az MNB fellebbezésének a másodfokon eljárt Fővárosi Törvényszék részben helyt adott, és három termék esetében (saját ATM-ből két esetben, valamint más ATM-ből történő belföldi forint készpénzfelvételek díjára, a számlavezetés díjára, továbbá 2013. szeptember 16. napjától a kiemelt magánügyfelek forintszámláról történő pénztárkifizetés díjára) elutasította a keresetet, és a bírságot 20 millió forintra mérsékelte.
A jogerős ítélet alapján a bank – az MNB határozatában foglaltakhoz képest – csak részben köteles ügyfeleivel elszámolni. Az ítélettel szemben mind a Raiffeisen, mind az MNB felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő a Kúriánál. Mostanra született meg az a döntés is.
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!
Szerző: Az Én Pénzem
Címkék: bankszámla, számladíjak, bankok, MNB, perek, pénzvisszatérítés, tranzakciós illeték
Kapcsolódó anyagok
- 2024.07.09 - A kormány jól megdrágítja a bankolást
- 2024.07.08 - Újabb adóemelésről döntött a kormány
- 2019.11.12 - Nem hozhatná a postás a nyugdíjakat
- 2019.10.08 - Raiffeisen régi ügyfelek: közeledik a határidő!
- 2018.12.19 - Pénz a bankoktól? Egyszer még jöhet!
- 2017.07.06 - Így olvadt le a banki díjvisszatérítés
- 2017.02.21 - Pénzeső jöhet a bankszámlásoknak?
- 2016.04.04 - 26 bank perelte be az MNB-t
- 2016.03.01 - Újabb furcsa banki visszatérítés
- 2015.12.29 - Pénzt kapott a banktól? Nem véletlenül!
- 2014.08.26 - Itt a vége! Befejeződött a banki díjemelések vizsgálata
- 2014.08.04 - Szeptember végéig újabb banki visszatérítés
- 2014.07.14 - Harmadára olvadt a banki pénzvisszatérítés
- 2014.06.01 - Nem kaptál pénzt vissza a banktól? Már nem is fogsz
- 2014.05.12 - Gigabírság: ez csak az első kör volt
- 2014.05.05 - Mire mennyi pénzt ad vissza a bank
- 2014.04.25 - Ők szállnak szembe az MNB-vel!
- 2014.03.17 - Banki visszatérítés: ki kaphat és ki nem
További kapcsolódó anyagok