Jó sokáig várakoztatták az ügyfeleket

Tízezreket térít vissza a Raiffeisen

Fotó: Latzer Anna
2019. augusztus 16. Mától kezdi a Raiffeisen Bank ügyfeleinek jóváírni a tranzakciós illeték jogtalan áthárítása miatt megítélt pénzt. Semmi az egész, mindössze 5,5 évet kellett erre az örvendetes fejleményre várni.

Mint több olvasónk jelezte: a Raiffeisen tájékoztatta őket arról, hogy a Kúria kötelezte a bankot egyes díjmentesként meghatározott tranzakciók díjának emeléséből származó díjtöbblet visszatérítésére. A díjvisszatérítés azokat a lakossági és kiemelt magánügyfeleket érinti, akik 2013. január 1. és 2014. március 15. között meghatározott (például Díjnullázó elnevezésű) számlacsomaggal rendelkeztek, és persze végeztek „túlárazott” tranzakciókat.
A díjvisszatérítést a jogosult az értesítő levél postára adásától számított 5. napot követően 5 évig utaltathatja át tetszőleges belföldi bankszámlára, vagy veheti fel készpénzben.
A Raiffeisennél aktív bankkapcsolattal már nem rendelkező egykori ügyfeleket postai levélben, a jelenlegieket pedig bankszámlakivonatukon illetve értesítőlevélben tájékoztatják a díjvisszatérítésről. A pénz jóváírása mától egy héten át várható. Az érintettek már tudják az összeget is. Ez pedig (legalábbis azoknak, akik az Azénpénzem.hu-t tájékoztatták) minden esetben több tízezer forintra, emellett esetenként több tíz euróra rúg. A bank szerint egyébként az esetek nagy többségében csupán néhány száz forint nagyságrendű összegről van szó.

A Raiffeisen Banknál aktív bankkapcsolattal már nem rendelkező egykori ügyfelek az értesítő levélben leírt módokon (külön erre e célra létrehozott, ingyenesen hívható telefonos ügyfélszolgálaton keresztül díjmentes belföldi forintátutalással vagy pénztári kifizetéssel) juthatnak hozzá a visszatérítéshez. Az értesítő levél megléte – hangsúlyozza a bank – feltétlenül szükséges a telefonos ügyintézéshez. Úgy tudjuk, tízezer forint feletti összegekről a régebbi ügyfelek (az időközben megváltozott azonosítási szabályok miatt) csak személyesen, illetve meghatalmazott útján rendelkezhetnek.  Ha valakinek lejárt tartozása van, a visszatérítéssel annak összegét csökkentik.

Hosszú út vezetett idáig


A jegybank 2014 tavaszán jelentette be: tízmilliárdos nagyságrendben kell visszafizetniük pénzt a bankoknak ügyfeleik részére április végéig, mert 2012-ben és 2013-ban nem jogszerűen emelték a díjaikat és költségeiket. A hitelintézetek az időközben bevezetett, majd megemelt tranzakciós illetéket próbálták így áthárítani (itt foglaltuk táblázatba, hogy hol pontosan mit kifogásolt a jegybank). Voltak bankok, amelyeknek az áthárítás sikerült, másoknak viszont nem teljesen (azt, hogy mire mennyi pénzt adtak vissza a bankok, itt szedtük csokorba). Még 2014 nyarán kiderült, hogy a visszatérítés valójában a jelzett összeg harmadára sem rúg. Ennek oka például az volt, hogy 26 bank pert indított.

A legérdekesebb eljárás éppen a Raiffeisen ügyfeleit érintette. Ebben az ügyben a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság elsőfokú ítéletével hatályon kívül helyezte az MNB határozatát. Az MNB fellebbezésének a másodfokon eljárt Fővárosi Törvényszék részben helyt adott, és három termék esetében (saját ATM-ből két esetben, valamint más ATM-ből történő belföldi forint készpénzfelvételek díjára, a számlavezetés díjára, továbbá 2013. szeptember 16. napjától a kiemelt magánügyfelek forintszámláról történő pénztárkifizetés díjára) elutasította a keresetet, és a bírságot 20 millió forintra mérsékelte.

A jogerős ítélet alapján a bank – az MNB határozatában foglaltakhoz képest – csak részben köteles ügyfeleivel elszámolni. Az ítélettel szemben mind a Raiffeisen, mind az MNB felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő a Kúriánál. Mostanra született meg az a döntés is.
 
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok