Tovább nő a bankkártyás fizetés népszerűsége

2022. március 23. Tavaly az utolsó negyedévben ugrásszerűen nőtt az elektronikus fizetés népszerűsége. Az OTP Bank tapasztalatai szerint a fogyasztók egyre inkább kártyával fizetnek. A pénzintézet több kártyaelfogadási lehetőséget is kínál a vállalkozások számára.

A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb pénzforgalmi adatai szerint 2021. utolsó negyedévében ugrásszerűen nőtt az elektronikus fizetés népszerűsége a vásárlók körében.  Az előző év azonos időszakával összehasonlítva a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal belföldön lebonyolított tranzakciók száma 27 százalékkal növekedve átlépte a 328 milliót. Összegük 26 százalékkal emelkedett, és ezzel újabb rekordot állítva túlszárnyalta a 2700 milliárd forintot. A teljes évet vizsgálva a tranzakciók száma először lépte át az egymilliárd darabot (1,175 milliárd), míg értékük meghaladta a 9400 milliárd forintot.

Kevesebb a készpénzfelvét

Az elektronikus fizetés terjedése mellett láthatóan egyre kevesebb készpénzre van szüksége a lakosságnak: 2021 negyedik negyedévében, mind a harmadik negyedévhez képest, mind a teljes évet 2020-al összevetve, csökkent a készpénzfelvételek száma. A hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlások értéke továbbra is több mint 10 százalékkal haladta meg az ugyanezekkel a kártyákkal végrehajtott készpénzfelvételekét.

Terjednek a digitális megoldások

A hazai fizetési infrastruktúra bővülésének üteme az év végén lelassult; míg a fizikai kereskedői elfogadóhelyek száma a szeptember végi 155679–ről 154608-ra csökkent, addig az internetes elfogadóhelyeké 5 százalékkal nőtt, és december végére elérte a 34457-et. Szintén tovább emelkedett az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok száma, december 31-én megközelítette a 239 ezer darabot.

- A kártyaelfogadás terjedésében tapasztalható év végi lassulás várható volt, csupán arról van szó, hogy az erre törvényben kötelezett kereskedők már lehetővé tették az elektronikus fizetést vásárlóiknak. Emellett a Magyar Nemzeti Bank statisztikái is alátámasztják a saját tapasztalatainkat, hogy a fogyasztók egyre inkább élnek a kártyás fizetés lehetőségével, ha tehetik. Mindez előrevetíti a digitális fizetési megoldások további terjedését is – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

Terminál vagy mobilalkalmazás?

A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését javasolja, míg az alacsonyabb forgalmú vállalkozásoknak a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát. A kereskedők által letölthető telefonos alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlóknak, mivel az applikáció a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.

Szerző: Azénpénzem/OTP Bank
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok