Kedvezően változott a pénzügyi békéltetés
2024. március 25.
Ha a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) a panaszos javára dönt, de azt a bank, biztosító vitatja, akkor az idén már az elmarasztalt intézménynek kell pert indítania. Minden költséget is ő áll. Kétmillió forintig akkor is kötelezheti fizetésre a pénzügyi szolgáltatót a PBT, ha az nem tett alávetési nyilatkozatot.
Régóta buzdítunk mindenkit arra, hogy ha úgy érzi, átverte bankja vagy biztosítója, ne hagyja a dolgot annyiban, forduljon a jegybank mellett működő PBT-hez. Mint arról már többször beszámoltunk, sokszor eredményes az ilyen harc. Az idén tovább nőtt az esély arra, hogy pénzéhez jut a panaszos. A PBT szabályai ugyanis több ponton is kedvezően változtak.
Az Azénpénzem.hu véleménye szerint a legjelentősebb, hogy ha a pénzügyi szolgáltató vitatja a békéltetők döntését, akkor az idén már nem a panaszossal, hanem a PBT-vel áll szemben. Pert is neki, és nem a kérelmezőnek kell indítania, annak minden költségét vállalva. Megszűnt az ajánlások és a jogszabályi alávetéseken alapuló kötelezések esetére alkalmazott eltérő jogorvoslati rend, vagyis az ellentmondás lehetősége.
A békéltető eljárás elsődleges célja – hangsúlyozta szakcikkben a PBT egyik tagja – , hogy a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató megállapodásra jusson, az eljárás egyezségkötéssel záródjon. A PBT ezt jóváhagyja, így az bírósági úton végrehajthatóvá válik. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a pénzügyi szolgáltató az egyezséget teljesítési határidőn belül nem teljesíti, a fogyasztó kérheti a bíróságtól a PBT határozatának végrehajtási záradékkal ellátását.
Amikor nincs megállapodás, de a PBT alaposnak találja a panaszt, akkor jelentőssé válik, hogy a pénzügyi szolgáltató tett-e úgynevezett alávetési nyilatkozatot. Korlátozott alávetési nyilatkozatot tucatnál is több biztosító (köztük a legjelentősebbek) kötött. Ez azt jelenti, hogy a cég csak bizonyos összeghatárig, de akár csak egyes termékeknél fogadja el a PBT határozatát. A bankok között akadnak mindenre kiterjedő megállapodások, de ilyet csak a Magnet, az MBH és az Unicredit fogadott el. Befektetési vállalkozások közül ezen a listán (ez itt nézhető meg) kizárólag a Concorde és az Erste szerepel.
Már 2017-ben bevezették azonban, hogy 1 millió forintig a törvény rendelkezése alapján hozhat kötelező határozatot a PBT a pénzügyi szolgáltatóval szemben akkor is, ha az semmilyen alávetést nem fogadott el. Ezt az összeghatárt pedig az idén 2 millió forintra emelték. A kötelező határozatban foglaltak teljesítésének elmaradása esetén a fogyasztó kérheti a bíróságtól a PBT határozatának végrehajtási záradékkal történő ellátását.
Ha nincs egyezség, se alávetési nyilatkozat, a panaszosnak pedig többet ítélnek meg 2 millió forintnál, akkor csak ajánlást fogalmazhat meg a PBT. Az ebben foglaltak nem kényszeríthetőek ki bírósági végrehajtással. Jelenleg 4 per folyik a bíróságokon ajánlások ellen. Ezeket egyetlen bank indította, és minden esetben adathalász támadásokról van szó. A PBT az ügyfelek kártalanításáról döntött, amibe a bank nem hajlandó belenyugodni.
Kötelezéssel szembeni ellentmondással (ez a lehetőség szűnt meg az idén) hat döntés ellen szintén egyetlen a bank élt. Mindegyik ügy a kiberbiztonságot sértő visszaélés. Tavaly még az ilyen esetekben a panaszosnak kellett pert indítania. Érthető okból ennek költségét általában nem vállalják a magánszemélyek. Az előbbi hat esetből négy emiatt már eleve megszűnt.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: jegybank, MNB, Pénzügyi Békéltető Testület, PBT, jogszabály, per, bank, biztosító, pénzügyi szolgáltató
Úgy érzi, átverték? Könnyebben juthat a pénzéhez
Fotó: Azénpénzem
Régóta buzdítunk mindenkit arra, hogy ha úgy érzi, átverte bankja vagy biztosítója, ne hagyja a dolgot annyiban, forduljon a jegybank mellett működő PBT-hez. Mint arról már többször beszámoltunk, sokszor eredményes az ilyen harc. Az idén tovább nőtt az esély arra, hogy pénzéhez jut a panaszos. A PBT szabályai ugyanis több ponton is kedvezően változtak.
Az Azénpénzem.hu véleménye szerint a legjelentősebb, hogy ha a pénzügyi szolgáltató vitatja a békéltetők döntését, akkor az idén már nem a panaszossal, hanem a PBT-vel áll szemben. Pert is neki, és nem a kérelmezőnek kell indítania, annak minden költségét vállalva. Megszűnt az ajánlások és a jogszabályi alávetéseken alapuló kötelezések esetére alkalmazott eltérő jogorvoslati rend, vagyis az ellentmondás lehetősége.
A békéltető eljárás elsődleges célja – hangsúlyozta szakcikkben a PBT egyik tagja – , hogy a fogyasztó és a pénzügyi szolgáltató megállapodásra jusson, az eljárás egyezségkötéssel záródjon. A PBT ezt jóváhagyja, így az bírósági úton végrehajthatóvá válik. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a pénzügyi szolgáltató az egyezséget teljesítési határidőn belül nem teljesíti, a fogyasztó kérheti a bíróságtól a PBT határozatának végrehajtási záradékkal ellátását.
Azért ez a dolog nem annyira egyszerű
Amikor nincs megállapodás, de a PBT alaposnak találja a panaszt, akkor jelentőssé válik, hogy a pénzügyi szolgáltató tett-e úgynevezett alávetési nyilatkozatot. Korlátozott alávetési nyilatkozatot tucatnál is több biztosító (köztük a legjelentősebbek) kötött. Ez azt jelenti, hogy a cég csak bizonyos összeghatárig, de akár csak egyes termékeknél fogadja el a PBT határozatát. A bankok között akadnak mindenre kiterjedő megállapodások, de ilyet csak a Magnet, az MBH és az Unicredit fogadott el. Befektetési vállalkozások közül ezen a listán (ez itt nézhető meg) kizárólag a Concorde és az Erste szerepel.
Már 2017-ben bevezették azonban, hogy 1 millió forintig a törvény rendelkezése alapján hozhat kötelező határozatot a PBT a pénzügyi szolgáltatóval szemben akkor is, ha az semmilyen alávetést nem fogadott el. Ezt az összeghatárt pedig az idén 2 millió forintra emelték. A kötelező határozatban foglaltak teljesítésének elmaradása esetén a fogyasztó kérheti a bíróságtól a PBT határozatának végrehajtási záradékkal történő ellátását.
Ha nincs egyezség, se alávetési nyilatkozat, a panaszosnak pedig többet ítélnek meg 2 millió forintnál, akkor csak ajánlást fogalmazhat meg a PBT. Az ebben foglaltak nem kényszeríthetőek ki bírósági végrehajtással. Jelenleg 4 per folyik a bíróságokon ajánlások ellen. Ezeket egyetlen bank indította, és minden esetben adathalász támadásokról van szó. A PBT az ügyfelek kártalanításáról döntött, amibe a bank nem hajlandó belenyugodni.
Kötelezéssel szembeni ellentmondással (ez a lehetőség szűnt meg az idén) hat döntés ellen szintén egyetlen a bank élt. Mindegyik ügy a kiberbiztonságot sértő visszaélés. Tavaly még az ilyen esetekben a panaszosnak kellett pert indítania. Érthető okból ennek költségét általában nem vállalják a magánszemélyek. Az előbbi hat esetből négy emiatt már eleve megszűnt.
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: jegybank, MNB, Pénzügyi Békéltető Testület, PBT, jogszabály, per, bank, biztosító, pénzügyi szolgáltató
Kapcsolódó anyagok
- 2024.04.15 - Pénzügyi panasz: mutatjuk az eredményeket
- 2024.04.09 - Újabb csúcson a kártyacsalás, egyre többen esnek áldozatul
- 2024.04.05 - Robbanhat az új fizetési forma
- 2024.04.02 - Meglódultak a banki díjak
- 2023.10.16 - Gyakorlati tanácsok babavárósoknak a banki packázások kivédésére
- 2023.07.21 - Még mindig velünk vannak a devizahitelek
- 2023.06.12 - Nagyobb eséllyel bukja a pénzét, aki hagyja magát átverni
- 2023.05.16 - Már személyi kölcsönt is felvesznek a nevünkben a csalók
- 2023.04.19 - Így vigyázzon jól a pénzére!
- 2023.02.17 - Megmenekül az adós, ha elévült a követelés
További kapcsolódó anyagok