Új munkát ajánlanak? Ellenőrizd a foglalkoztatót!
2015. április 14. Komoly hátrány érheti azokat, akiket munkáltatójuk „feketén”, azaz bejelentés nélkül alkalmaz – figyelmeztet az adóhivatal (NAV) . A hatóság részletes tájékoztatót tett közzé arról, mire érdemes figyelni.Az adóhivatal szerint munkavállalás előtt célszerű a leendő foglalkoztatót ellenőrizni a NAV honlapján, ahol az adatbázisok tartalmazzák a hátralékos, a felfüggesztett, a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató gazdálkodókat, amelyeknél kockázatos lehet a munkavállalás.
A NAV tájékoztatása szerint éves szinten több ezer közérdekű bejelentés érkezik hozzájuk, amelyek jelentős része a bejelentés nélküli, illetve az egyéb munkaügyi szabálytalanságokkal kapcsolatos. Mint írják, a munkavállalókra nézve a bejelentés és szerződés nélküli („fekete/szürke”) foglalkoztatás következményei rendkívül súlyosak. A munkaviszonyból származó jogok (munkaidő, pihenőidő mértéke, legalacsonyabb munkabér, a munkaviszony megszüntetésének szabályai) kikényszerítése, a munkával töltött időszaknak például a nyugdíjjogosultság céljából történő utólagos elismerése, vagy egyéb ellátás (jellemzően táppénz) igénylése rendkívüli nehézséget okozhat.E mellett a munkavállalónak számos esetben jövedelemigazolásra is szüksége lehet. Ha valaki például lakáscélú hitelt szeretne felvenni, nem kaphat a jövedelméről igazolást, ha nincs az adóhatóságnál erről adat, illetve ha a valós jövedeleménél kisebbről kap, csökken a hitelképessége, a hitelkérelmét a pénzintézet elutasíthatja. (Ez az idén a korábbinál is jelentősebbé vált, hiszen a jegybanki hitelfékre vonatkozó szabályozás egyértelműen kizárja a jövedelemigazolás nélküli hitelezést.)
A NAV által közzétett részletes tájékoztató szerint munkaviszony esetében ragaszkodni kell az írásban megkötött – minimum az alapbért és a munkakört tartalmazó – munkaszerződéshez, amelyből egy példány a munkavállalóé. Alkalmi munka, idénymunka esetében nem kötelező az írásbeli szerződés, és bár az így alkalmazottak társadalombiztosítási szempontból még nem biztosítottak, de – a háztartási munkát vállalók kivételével – nyugellátás, munkahelyi baleset esetén egészségügyi ellátás, valamint munkanélküli ellátás nekik is jár. Az ilyen, egyszerűsített foglalkoztatású munkavállalóknak – amennyiben egyéb jogcímen egészségügyi ellátásra nem jogosultak – saját maguknak kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetniük a NAV-nál.
A munkáltatóknak kötelességük igazolást adni a munkavállaló számára a szabályos bejelentésről. A bejelentést követő napon automatikusan, de ha a dolgozó kéri, bármikor meg kell kapnia a dokumentumot, amely tartalmazza a bejelentésben közölt adatokat és a bejelentés teljesítésének időpontját.
Amennyiben valakinek kétségei vannak – hangsúlyozzák még –, a lakóhelye szerinti adóigazgatóság ügyfélszolgálatán vagy az ügyfélkapu segítségével meggyőződhet arról, hogy bejelentették-e. Ha úgy tűnik, hogy nem szabályosan foglalkoztatják, és ezt munkahelyén nem sikerül tisztázni, a munkaviszony létesítésével, megszűnésével, megszüntetésével, munkabérrel, munkaidővel, rendkívüli munkavégzéssel kapcsolatban az illetékes Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szervének Munkaügyi Felügyelőségéhez lehet fordulni.
Címkék: adóhivatal, NAV, munkáltató, bejelentés