Új szisztémával ítélhetnék majd oda az ösztöndíjakat

2018. január 29. A vállalati befektetéseket már régóta segítik az úgynevezett döntéstámogató rendszerek. Most elkészült egy olyan, nemzetközi elismerésben is részesült modell, amit elsőként arra használnak, hogy kiválasszák a tehetséges jelentkezők közül, ki érdemes alapítványi támogatásra.

A Csányi Alapítványnál most körülbelül 5 százalékos a lemorzsolódási arány, bár mivel az első (12 éve indult) csoport csak mostanában végez, egyelőre nehéz pontos számot mondani – mondta el a Portfoliónak Csányi Gabriella, az OTP-elnök Csányi Sándor lánya, aki évek óta a Csányi Alapítvány kuratóriumi tagja. Mint hozzátette: egy ilyen, hosszú távra szóló támogatási programnál gyakorlatilag elveszik a befektetett energia és pénz, ha valaki út közben kiszáll.


Mindez rengeteg anyagi erőforrást is igényel, és mivel minden évben kétszeres-háromszoros a túljelentkezés, fontos, hogy olyan gyerekeket válogassanak be, akik maximálisan kihasználják az alapítvány nyújtotta lehetőséget. A London School of Economics-on menedzsment tudományból frissen diplomázott Csányi Gabriella egy, a kiválasztási szempontokat transzparensen, egységesen értelmező, azokat súlyozó, szintetizáló (és nem utolsó sorban nem túl drága és bonyolult eljárással alkalmazható) modellt dolgozott ki erre a célra. Ezzel első magyarként és első nőként elnyerte a Decision Analysis Practice Award nevű nemzetközi elismerést az amerikai Houstonban.
A jövőben - a Portfolio.hu cikke szerint - akár felsőoktatási intézmények is alkalmazhatják a felvételi követelmény rendszerük fejlesztésére, de ugyanúgy hasznos lehet általános iskolai vagy 4, 6 és 8 osztályos középiskolai kiválasztásnál is, illetve ösztöndíjak és támogatások odaítélésénél.
Az alapítványnál eddig három lépésből állt a válogatási folyamat: leginkább a tehetséget vették figyelembe, amit két különböző teszttel (szövegértési-logikai és matematikai), drámafoglalkozás és egyéni interjúk keretében mértek, illetve a hátrányos helyzet mértékét is figyelembe vették. Az idei évtől az új, szoftveres módszerrel komplexebben vizsgálják a gyerekek képességét és helyzetét.


Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok