Újabb bírságok a fesztiválterminálokon beállított borravalók miatt

2021. november 8. A Gazdasági Versenyhivatal összesen közel hétmilliós bírságot szabott ki a hazai fesztiválok legnagyobb fizetőterminál-szolgáltatóira, a Festipay és a HelloPay üzemeltetőire. Előbbi ugyanis hiányosságokkal teljesítette önként vállalt korrekciós kötelezettségeit, míg utóbbi a hatósági tiltás ellenére folytatta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatát – adta hírül a hatóság.

A Gazdasági Versenyhivatal korábban a hazai fesztiválok és szórakozóhelyek készpénzmentes fizetési rendszereinek mindkét meghatározó szereplőjével szemben vizsgálatot folytatott, hasonló okból: az „alapbeállításként” kezelt 10 százalékos borravaló miatt. A fesztiválokra és szórakozóhelyekre jellemző fizetési körülmények (zaj, időnyomás, sorban állók nagy száma, stb.) nehezítik a megfontolt döntést, így tisztességtelennek minősül pszichés nyomás alá helyezni a fogyasztókat a borravaló mértékének megválasztásában. A HelloPay teljesen automatikus borravaló-beállítása miatt a hatóság két évvel ezelőtt 20 millió forintos bírságot szabott ki. A Festipay üzemeltetője – amelynél a (szintén 10 százalékos kiindulású) borravalót a vásárlónak meg kellett erősítenie – az eljárás során önként vállalta, hogy a jövőben nem sugall semmiféle elvárást vagy mértéket – áll a GVH közleményében.

Kártyával többet költünk

Azt egyébként fontos látni, hogy a készpénzmentes fizetést – éppen a készpénz kezelésének költségei miatt – maga a kormány is szívesen reklámozza. A felmérések szerint azonban elektronikus fizetés során többet költenek az emberek. A pénztárcából a készpénz kifogyása nyilván sokkal látványosabb, és alkoholos állapotban is észlelhető, míg egy kártya (vagy más eszköz) használatakor sokkal nehezebb nyomon követni az összes költést. Az emberek egyébként is hajlamosabbak többet fizetni bankkártyával, mint amikor készpénzzel vásárolnak, ugyanis sokkal kevésbé érzékelik a pénz értékét.

Maga a Festipay is azt reklámozza honlapján, hogy a készpénzmentes technológiával személyenként 10-30 százakkal több költés várható.

Ellenőrizék, hogy betartották-e a vállalást

A versenyhatóság utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a két szolgáltató eleget tett-e az eljárás során vállalt kötelezettségeknek, illetve a határozatban kiszabott tilalmaknak. A vizsgálat megállapította, hogy a Festipay vállalásai nagyrészt teljesültek, ugyanakkor a végrehajtás során kisebb hiányosságokra derült fény. A GVH Versenytanácsa ezért 700 ezer forintos bírságot szabott ki a cégre, tekintettel többek között arra, hogy elismerte a mulasztásokat, és lemondott jogorvoslati jogáról.

A HelloPay esetében a vizsgálat feltárta: a módosított fizetési rendszer ugyan immár rákérdez arra, hogy a vevő kíván-e borravalót adni, azonban aki szeretne ilyet, változatlanul a 10 százalékos alapbeállítással találkozik. Ez egyértelműen ellentétes a hatóság határozatában foglaltakkal, mivel a rendszer a fogyasztók jelentős része felé továbbra is a döntési folyamatukat megzavarva, jogsértően sugall egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.

A nemzeti versenyhatóság a bírságok kiszabása során figyelembe vette a Covid-19 járvány ágazatra gyakorolt kedvezőtlen hatását is. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke elmondta: a készpénzmentes fizetési rendszerek a gazdaság kifehérítésében fontos szerepet töltenek be. Ugyanakkor használatuk során lényeges, hogy a magyar emberek érdekei ne sérüljenek, döntéseiket ne torzítsa semmi. A vállalkozásoknak érdemes szem előtt tartaniuk, hogy a jogsértő magatartástól való eltiltás a hatósági intézkedések leglényegesebb eleme, a mulasztások ezen a téren jelentős fogyasztói érdeksérelmet okozhatnak.

Szerző: L.J.
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok