Több bank ismét figyelmeztetést adott ki

Újra támadnak a netcsalók!

2014. január 21. Az idén is alaposan meg kell gondolni, milyen e-mailokban szereplő hivatkozásokra kattint rá az ember. De akadnak bankok, amelyek évkezdetét nem csak az internetes kalózok, hanem technikai problémák is nehezítik.

A legtöbb szakértő szerint az internet kalózainak célkeresztjébe 2014-ben egyre inkább az okostelefonok és az egyéb mobilinternetes eszközök kerülnek, de a hagyományos támadásokra is oda kell figyelni. Idén már két bank is figyelmeztetést tett közzé visszaélési kísérletekről. Német nyelvű, „Aktualizierung” tárgyú e-mailt kaphattak a Sberbank (2013. november 1-jéig Volksbank) ügyfelei – tudatta a pénzintézet. A levél adatfrissítésre figyelmezteti az online banking eléréssel rendelkező ügyfeleket úgy, hogy – minden bizonnyal vírusfertőzött - honlap megnyitására és ügyféladatok megadására hív fel. A bank felhívja ügyfeleinek figyelmét, hogy semmilyen módon ne reagáljanak a szövegre, ne kattintsanak a hivatkozott honlapra, és azonnal töröljék a gyanús leveleket. Amellett, hogy – mint a többi bank is – hangsúlyozzák, hogy a Sberbank soha nem kért és nem kér elektronikus levélben ügyfeleitől személyes, illetve banki adatokat, azt is nyomatékosítják, hogy már kizárólag a Sberbank nevet használják.

Hasonló fenyegetésről adott hírt a Budapest Bank (BB) is. Ügyfeleiket a támadók email-ben kérik arra, hogy az abban szereplő hivatkozásra kattintva lépjenek be a netbanki felületre, majd adják meg a belépéshez szükséges adatokat. A BB is felhívja a figyelmet arra, hogy email-en soha nem küld semmilyen hivatkozást, nem kér személyes adatot, azonosító kódokat és nem kérnek fel ezek módosítására. A BB javasolja, hogy az ügyfelek kizárólag a Budapest Bank honlapjáról lépjenek be az internetbank rendszerbe, a belépés előtt pedig minden esetben ellenőrizzék a weboldal címét, és csak akkor adják meg a belépéshez szükséges adatokat, ha azt rendben találják.

 Az óvatlanok a remélt problémamegoldás helyett könnyen egy trójainak nevezett vírust szerezhetnek be. Ez pedig összegyűjtheti az áldozatok számítógépén tárolt összes fizetési adatot, sőt olykor az áldozatok nevében indíthat pénzügyi tranzakciót. Az online csalások károsultjainak pedig még a fele sem kapja vissza a teljes elbukott összeget.

Becsapós a nyeremény és az ingyenes szuperprogram


Vélhetőleg trójai típusú kémprogramot tölt le az is, aki óvatlanul beugrik annak az e-mailnek, ami arról tájékoztatja, hogy betelt a postaládája, és a kínált program letöltésével kibővítheti tárhelyét. Nem lehet elégszer elmondani, hogy az ilyen linkre még véletlenül sem szabad rákattintani, és a kapott mailt tanácsos azonnal kitörölni – legjobb mindjárt a kukából is.

Több nyelven és többféle változatban is létezik az az e-mail, amely nagy összegű promóciós lottónyereményről tájékoztat. Az 550 ezer dolláros holland, vagy 150 000 eurós spanyol (de más összegek és pénznemek is előfordulnak) díj „nyertesétől” különféle adatokat kér. Mint valaki leírja, belement a játékba és megadta az adatait – köztük egy gyakorlatilag üres és megszüntetni szándékolt bankszámla számát. Válaszként egy újabb e-mail érkezett állítólag a spanyol legfelsőbb bíróságtól, amely a nyeremény érvényesítésére 105 euró átutalását kérte a „szerencsés nyertestől”. Erősen valószínűsíthető, hogy aki elküldi a pénzt, se a 150 000, se a 105 euróját nem látja többé.

A hibaüzenetek valódi technikai gondokat is jelezhetnek


Technikai nehézségek néha persze internetes kalózok nélkül is akadnak. A CIB értesítette ügyfeleit, hogy „Error click for details” hibaüzenettel találkozhatnak a netbank indítása után. Ilyenkor – ha még nem tették meg – a Java-t kell frissíteni, majd az új verzió „Control Panelljében” a kivétellistába (Exception site list) kell beírni a https://ibank.hu webcímet. A böngésző újraindítása után már a szokott módon elérhető a netbank.

Más kisebb nehézségekkel is találkozhat mostanában, akinek a CIB-nél  van VISA kártyája. Mint közzétették, „egy hazai bankkártya-elfogadó pénzintézet termináljai közül néhány technikai okok miatt visszautasítja több bankVisa kártyáit.” A hiba a Lukoil, a Cinema City, a Rossmann, a Metro és a Decathlon üzleteiben jelentkezett, de a lista folyamatosan változik. A bankkártya elfogadójának tájékoztatása szerint a probléma megoldása két-három hétig tart, addig is, a CIB arra kéri ügyfeleit, hogy ha megfelelő fedezettel rendelkező hibátlan Visa bankkártyáját egy terminál nem fogadja el, jelezze a CIB 24 telefonos ügyfélszolgálaton. Persze az ATM-eknél az ilyen bankkártya is gond nélkül használható.

A BB kártyáival végrehajtott tranzakciókkal is lehetnek gondok – tette közzé a pénzintézet. 
Mint írják, tranzakcióik „bizonyos esetekben” sikertelenek lehetnek, a sikertelen tranzakciókról pedig nem minden esetben érkezik értesítés. Emellett előfordulhat, hogy az Internetbank sem megfelelő egyenleget mutat. Ilyenkor a számlatörténetben kell ellenőrizni a kérdéses megbízásokat. Ilyenkor bíztató lehet, hogy mint írják, az Internetbankban szereplő egyenleg tájékozató jellegű, a megbízások során a fedezetvizsgálat nem annak alapján történik.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát
Annak érdekében pedig, hogy ne maradjon le az érdekesebb írásokról, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Szerző: Lenkei Gábor
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok