Tudtán kívül hagyta szabadon hozzáférhetőnek a bankszámláját

Vigyázat, néhány ATM másképp működhet!

Fotó: Latzer Anna
2024. augusztus 26. Pénz akart befizetni az ATM-be egy banki ügyfél, ehelyett megcsapolták a számláját. Mint ugyanis kiderült, a használt berendezésből távozás előtt kifejezetten ki kellett volna lépnie. A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) a hitelintézettel szemben a panaszosnak adott igazat, így vissza kell kapnia a pénzét.

Saját bankja fiókjában levő bankjegykiadóba (ATM) akart valaki pénzt befizetni. Bankkártyájával belépett az ATM menürendszerébe, de azt tapasztalta, hogy az általa kezdeményezett művelet menüpontja inaktív, amiből arra következtetett, hogy a készülék műszaki hibás. Miután dolga végezetlenül távozott, döbbenten tapasztalta, hogy számlájáról valaki pénzt vett fel.

Hiába fordult panaszával a bankhoz, az kategorikusan közölte: ő tehet az egészről, mert súlyosan gondatlanul járt el, amikor az ATM-be erős ügyfél-hitelesítéssel, PIN-kóddal belépést követően anélkül távozott, hogy kilépett volna a rendszerből. Így saját maga tette lehetővé harmadik (a soron következő) személy számára az ő belépési felületén a készpénzfelvétel kezdeményezését.

A kilépés szükségességére semmi sem hívta fel a figyelmet


A pórul járt ügyfél nem nyugodott bele az elutasításba, panaszával a PBT-hez fordult. Mint elmondta, átnézte az automata szolgáltatási leírását, de abban – a bankkártya érintés esetére – nem szerepel tájékoztatás arra vonatkozóan, hogy az ügyfélnek kell a belépési folyamatot megszakítania, és csak a megszakítás után távozhat biztonságosan az automatától. Előadta továbbá, hogy a bankkártya fizikai behelyezését igénylő rendszernél az automata a kártya kiadásával automatikusan lezárja az ügyfél belépését, valamint hang és fényjellel is figyelmezteti, hogy az ügyfél vegye ki a kártyáját, ezzel szemben az adott esetben semmi sem utalt arra, hogy valamilyen teendője lenne.

A törvény által meghatározott adott helyzetben – nyomatékosították határozatukban a békéltetők – általában elvárható magatartás körében azt szükséges vizsgálni, hogy egy általánosan tájékozott, ésszerűen figyelmes és körültekintő átlagos fogyasztó képes-e felismerni az ATM szokásos, rendeltetésszerű működésétől eltérő jellegzetességeket, és értékelni azok jelentését és következményeit. Jelen esetben azt, hogy ha nem tudja a bankkártyáját az ATM-nél készpénzbefizetésre használni az érintőképernyőn adott utasítással kifejezetten ki kell lépnie a menürendszerből ahhoz, hogy a munkamenetet befejezze.

A videofelvételek árulkodtak


A PBT a becsatolt fényképfelvételek, rendszerképernyők alapján megállapította, hogy sem az ATM képernyőjén, se a gépházon, sem annak környezetében nem volt olyan konkrét, világos és egyértelmű információ, amely arról tájékoztatta volna az ügyfeleket, hogy PIN-kód megadását követően belépett a számlájához hozzáférést biztosító felületre és abból – távozást megelőzően – kifejezett menüparanccsal ki kell lépnie.

Az ügyben becsatolt videofelvételeken is láthatóan várakozott is egy rövid ideig a kérelmező a gépnél, de ezután sem jelent meg figyelmeztető tájékoztatás, nem volt a menüből való kilépés szükségességére felhívó figyelmeztető üzenet vagy jelzés. A videófelvételek és a bank saját nyilatkozatai is azt támasztották alá, hogy a készpénzfelvételt a kamerafelvételen szereplő ismeretlen személy kezdeményezte, a panaszos számláján terhelt 150 ezer forintot is ő vette fel. Az újonnan érkező ügyfél – derült ki szintén a képfelvételekből – hiába érintette az érzékelőhöz kártyáját és hiába ütötte be saját PIN-kódját, az automata „foglalt státuszban” volt, így továbbra is a korábbi ügyfél számlájához fért hozzá.

Azt is tényként állapította meg a PBT, hogy a banknál üzemeltetett ATM-készülékek eltérő jogosultságokat és lehetőségeket biztosítanak a jogelőd társaságok (innen sejthető, hogy melyik bankról lehet szó) korábbi ügyfeleinek, alátámasztja a kérelmező azon hivatkozását, hogy nem volt egyértelmű, pontosan milyen okból inaktív az általa szándékolt tranzakció (a készpénzbefizetés) teljesítésére vonatkozó funkciógomb. Mindezek alapján a békéltetők a panaszosnak adtak igazat, a banknak meg kell térítenie a 150 ezer forintos kárt.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok