Vigyázat! Kéretlenül frissítheti magát az okostelefon

Zsarol a mobilcég

2011. október 15. Internet-előfizetést sóznak az ügyfelekre a mobilcégek akkor is, ha arra semmi szükségük. Ha máshogy nem megy, a kapcsolt árut zsarolással adják el. Pedig a hatóság vizsgálódik.

Akár szükségük van az új ügyfeleknek mobilinternet-előfizetésre, akár nincs , megkapják. Persze fizetni kell érte, sőt majd le is mondhatják - ha erre külön időt és energiát szánnak. Saját történetünk számunkra is nagyon tanulságos volt.

Induló vállalkozásunk mobiltelefon-előfizetést vásárolt, készülékekkel együtt. Nem kértünk mobilinternetet, sőt rákérdeztünk, hogy ugye, véletlenül sem internetezhetünk. A válasz az volt, hogy nem.

Néhány nap után figyelmeztető sms-ek jöttek, hogy túlléptük a magasforgalmú limitet, majd jött a telefon az ügyfélszolgálattól: 40 ezer forintos forgalmat értünk el, amit ki kellene fizetni, sőt még 50 ezer forint előleg fizetését is kérik. De fel tudják ajánlani: ha megvesszük a havi 2490 forintos mobilinternet-előfizetést, akkor a többit elfelejtik.

Nem érdekelte őket, hogy nem kértünk mobilinternet. Szerintük egy alap csomag be van állítva, így adatforgalom után kell fizetni. Nos, a szerződésben ennek nyoma sincs, de időhiány miatt – nem is szólva a 90 ezer forintos azonnali befizetésről – engedtünk a zsarolásnak. Arra a kérdésre, hogy mégis hogyan lett ekkora adatforgalom, amikor nem használtuk internetet, azt válaszolták: ha okostelefont vettünk, az magát frissítgeti.

A versenyhivatal egészen másként látja

Megkerestük a Gazdasági Versenyhivatalt, hogy vizsgálódtak-e hasonló ügyekben. Megtudtuk, hogy több piaci jelzés is érkezett hozzájuk, de nem találtak kifogásolni valót az úgynevezett havidíjmentes (amelynél „csak" az adatforgalomért kell fizetni) mobilinternet-szolgáltatásokkal kapcsolatban.

A GVH a hozzá érkezett panaszokat áttekintve úgy látta, hogy a szolgáltatók adnak tájékoztatást (ezt nyilván maguk a szolgáltatók mondták el nekik). Szerintük a fogyasztók is kapnak figyelmeztetést a készülékek használatakor a hálózatra való csatlakozásról.  A tapasztalatainkkal és a mobilcég ügyintézőjétől kapott telefonos tájékoztatással szemben a GVH azt írta: „a szoftverfrissítés nem a fogyasztótól független, és nem a fogyasztó döntésétől, aktív ráhatásától mentes folyamat. Azaz, nem történhet meg az, hogy a fogyasztó kifejezett jóváhagyása nélkül, alkalomszerűen vagy folyamatosan szoftverfrissítést végezzen a készülék."

A hivatal egyébként azt nem is vizsgálta, hogy maga a mobilinternet-előfizetés úgy kerül valakinek a csomagjába, hogy azt nem is kérte.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) viszont már kutakodott ilyen ügyekben is. Éppen júniusban tiltotta meg a T-Mobile számára, hogy minden előfizetőjének automatikusan aktiválja a havidíjmentes mobilinternet-csomagját. A hatósághoz több panasz is érkezett ezzel kapcsolatban. Az ügyfeleknek hatalmas összegekről (13 forintot fizettek 10 kilobájtonként) állítottak ki számlákat az adatforgalmazás után, miközben ők sokszor tudtuk nélkül vették igénybe a szolgáltatást úgy, hogy ráadásul nem is rendelték meg.

Az NMHH arra kötelezte a T-Mobile-t, hogy írásos megrendelés nélkül ne aktiválja a havidíjmentes internet-csomagot. Egyelőre bírságot nem szabott ki, erre első fokon nincs is lehetősége. A hatóság azonban megígérte, hogy hivatalból is vizsgálja a többi szolgáltatót is. Meglátjuk, milyen eredményre jut.

Kapcsolódó anyagok