Magas elutasítási arány, egyedi igények a betegségbiztosításnál

Zűrzavar az egészségforintok körül

Fotó: Azénpénzem
2013. március 25. Betegségbiztosítás, állami vagy önkéntes egészségpénztár – sokan még a fogalmakat sem pontosan ismerik. Az új lehetőségek terjedését azonban nem csak ez gátolja.

Az idén már egészségpénztári számláról is fizethető a betegségbiztosítás díja (az egészségbiztosításnak itt nézhet utána). Míg a pénztárak többsége a másik új lehetőséget, a gluténmentes élelmiszerek vásárlását erősen népszerűsíti, az egészségbiztosításról inkább szót sem ejt. Bár senki sem hajlandó nyilatkozni róla, magánbeszélgetésekben szinte mindenki furcsállja ezt a változtatást. Kizárólag a Független Pénztárszövetség (amelynek meghatározó tagja a Patikapénztár) emelt szót, azt írva: a betegségbiztosítás kifejezetten ellentétes az egészségpénztár alapelveivel. Ők össze is foglalták a három finanszírozási lehetőség (lásd táblázatunkat) jellemzőit. Az áttekintésre – mint a portfolio.hu biztosítási konferenciáján ismertetett egyik felmérésből kiderült – nagy szükség is lehet. Teljes a tájékozatlanság, és kaotikus felfogások élnek az ügyfelek fejében az egészségbiztosításokról – állította Kálózdi Tamás, a Signal vezérigazgatója.

Kádár Gabriella, a CIG értékesítési vezérigazgató-helyettese portálunknak elmondta: a nagyobb cégek a társaság által kínált Best Doctors Egészségbiztosításokat prémium terméknek tekintik, elsősorban közép- és felsővezetőik számára kötik meg. A CIG-nek az utolsó negyedévben 67 milliós állományt sikerült felépítenie. Kádár szerint a kisebb cégeknél - ahol jellemzően a tulajdonosok alkotják a menedzsmentet is - a kedvező adószabályok miatt előnyben részesítik az egészségbiztosítási termékeket.
A Gemius kutatóintézet vizsgálata szerint a netezők kilenc százaléka úgy gondolja, hogy van magán egészségbiztosítása. Valójában a többség nyilvánvalóan egészségpénztári tagsággal rendelkezik. Ezt több számadat is alátámasztja. A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) adatai szerint a betegségbiztosításokból származó díjbevétel tavaly – amikor pedig a kormányzat a céges adózással már „megtámogatta” ezt – az előző évit mindössze 20 százalékkal haladta meg. Így is alig több mint hétmilliárd forintos állomány jött össze a biztosítóknak. A szerződések száma ráadásul 2012 végén nem érte el az 51 ezret, ami háromezerrel kevesebb (!) az egy évvel korábbinál. Az egészségpénztáraknak közben 1,04 millióra nőtt a taglétszámuk.

Már akadnak pénztári befizetők


A pénztártagoknál is érzékelhető viszont zavar. Azok ugyanis, akik a cafeteria keretében kapott (sőt választott) juttatásból töltik egyéni számlájukat, sokszor úgy érzik, mintha ez nem a sajátjuk, hanem a cégtől kapott pénz lenne. Nem érzékenyek például a szolgáltatások árára és minőségére. Az egyéni befizetések aránya pedig a PSZÁF statisztikája alapján 2012-ben az előző évi 18,8 százalékról 16,4 százalékra csökkent. A betegségbiztosítás igényléséhez pedig mindenképpen szükség lenne a tudatosságra.

A változás azonban (legalábbis néhány nyilatkozat szerint) már megindult. A Generali pénztárainak vezetője, Lengyel Márk az Azénpénzem.hu-nak elmondta: az első egészségtudatos befizetők is megjelentek már a pénztárnál, akik a szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás díjának fedezetére fordítják majd egyéni befizetéseiket. Mészáros Győző, az Allianz pénztári igazgatója – úgy gondoljuk, a többséghez tartozva– inkább a cefeterián kívül (illetve mellett) láthatja a betegségbiztosítás helyét. Ahhoz viszont, hogy ez a szolgáltatás valóban dinamikusan terjedjen, még több tényezőre lehet szükség.

Ezzel kapcsolatban elgondolkodtatóak, amiket Paál Zoltán a Generali vezérigazgató-helyettese a konferencián elmondott. Az egészségügyi szolgáltatás színvonala nagyon heterogén országon belül – állította. Ha pedig az első biztosított nem megfelelő szolgáltatóval találkozik, akkor a tapasztalatot továbbadja, és leállnak a kötések. A helyzetet mindenképpen nehezíti, hogy a szolgáltatói háttér csak lassan tud fejlődni. Persze az sem mellékes, hogy például a Generali a betegségbiztosítás iránt érdeklődők 15 százalékát utasítja el, ami szokatlanul magas arány (a biztosításban az átlag a 3 százalék). Bóna Katalin, az Union életbiztosítási ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy nem lehet teljesen „dobozolva” adni a betegségbiztosítást. Az ügyfelek a csoportos megoldásoknál is mindig kérnek valami személyre szabást. A biztosító által 2012-ben kötött néhány száz szerződés között nincs öt olyan, ami teljesen egyforma lenne.

Mi micsoda az egészségügyben

SzempontTársadalom-biztosításÖnkéntes egészségpénztárÜzleti betegségbiztosítás
Az intézmény biztosítási alapelvetársadalmi ekvivalenciaegyéni ekvivalenciacsoportos ekvivalencia
A biztosítás természetebiztosítotti kényszertagsági jogviszonymagánjogi szerződés
Az alkalmazott biztosítási technikafelosztó-kirovó az egyéni és munkáltatói befizetésekre alapuló egyéni számlás rendszer az egyéni kockázatelbírálás; díjfizetésre épülő kockázatközösség
Finanszírozott  szolgáltatások alapvetően teljes ellátása pénztár alapszabályában meghatározott szolgáltatásokegyénre/csoportra testre szabott szolgáltatások
Fizetendő díj kiszámítási elvekárfelosztómegtakarítókockázatkezelő
Fennálló betegség kockázatának hatása a díjfizetés nagyságáranincs hatássalnincs hatássalbefolyásolja
Forrás: Független Pénztárszövetség

A cafeteriáról részleteket itt olvashat, az egészségbiztosításnak pedig itt nézhet utána


Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok