Négyet is zuhanhatott egy csúcskategóriás termék besorolása

Zűrzavart hoztak az új energiacímkék

Fotó: Azénpénzem
2021. július 30. Az energiatakarékossági szempontból korábban csúcskategóriásnak számító termékek között akad olyan, ami már csak a „D” besorolást érdemli ki. A vevők egyelőre csak a fejüket kapkodják, és nem igazán hajlandók kinyitni a pénztárcájukat. Nem érzik ugyanis, hogy megérné a többletkiadás.

Az Európai Parlament (EP) már 2017-ben eldöntötte, hogy 2019 végétől „egyszerűsítik” a háztartási gépek energiafogyasztásának jelölését. A korábbi, állításuk szerint sokakat zavarba ejtő, A+/A++/A+++ jelzéseket a technológiai fejlődéssel lépést tartó, A-tól G-ig terjedő jelöléssel váltják fel. A magyar boltokban tavaly november óta láthatók az új besorolást mutató címkék. Az idén márciustól pedig már csak ezeket lehet használni.

A átalakuló jelölés – állapította meg a MediaMarkt – bizalmatlanságot kelt a vevőkben. Friss reprezentatív kutatásuk szerint a 18 évnél idősebbek mindössze 43 százaléka hallott a műszaki cikkeket forgalmazó boltokban 5 hónapja bevezetett változásról. Ennél is kevesebben, csak minden nyolcadik ember tudja magabiztosan, 42 százaléknak rémlik, míg szinte minden másodiknak fogalma sincs arról, hogy a régi jelzések mikre változtak.

Akkor adnának többet, ha biztosak lennének a takarékosságban


A műszaki áruházlánc ezt azért tartja különösen aggasztónak, mert a mosó-, mosogató-, mosó-szárító gépet, hűtőszekrényt, fagyasztót vásároló magyarok 58 százalékának számít, hogy a készülék működés közben mennyi energiát használ fel. Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint a jelenlegi helyzet számos környezettudatos vagy rezsispórolásra törekvő vásárló életét nehezíti. Ők ugyanis fizetnének többet is egy-egy készülékért, ha bízhatnának abban, hogy az tényleg takarékosan bánik az energiával.

Mint az áruházlánc kutatásából kitűnt, az energiatakarékosságért a vevők körülbelül egyharmada 5 százalékos, több mint minden negyedik pedig 10 százalékos felárat is hajlandó lenne fizetni. A vezető szerint viszont sokan bizonytalanodnak el, ha egy drágább hűtőn csak egy csupasz „A” vagy „B” jelzést találnak, mivel a régi beidegződések alapján csak közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélik. Így – sajnálkozott Szilágyi – úgy érzik, hogy már nem éri meg a többletkiadás.

Az egyik magyarázó tábla a MediaMarktól


A felvilágosítás a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint az áruházi tanácsadók napi rutinjává vált. Segítségként több áruházban is kihelyezték a változást magyarázó összehasonlító ábrákat. Ezekből a vevők „zavarodottsága” érthetőnek tűnik. Ez különösen akkor igaz, ha konkrét berendezések korábbi besorolását vetjük össze az újjal.

Például egy korábban A+++-os mosogatógép az új rendszer szerint csak D kategóriásnak felel meg.  Mindez – magyarázza az áruházlánc – közel sem azt jelenti, hogy az eddig kiemelkedően energiatakarékosnak minősített mosógép rosszabb minőségű lett. Mint nyomatékosították: mindössze a jelölési rendszer változott.

Mire megszoknánk, már változik is tovább


További zavart kelthet, hogy a különféle háztartási gépek energiahatékonysági besorolására immár eltérő skálákat használnak. Más volt a mérce az újracímkézéskor a mosó-, valamint a mosogatógépeknél, miként a hűtőknél és a fagyasztóknál is. Így előfordulhat, hogy két, korábban egyaránt A+++-osként ismert berendezés, például egy mosó és egy mosogató közül ma az egyik C, míg a másik csak D címkét visel.
A háztartási nagygépek mellett a jövőben további készülékek is új energiacímkéket kapnak majd. A főzőlapokra, sütőkre, légkondicionálókra és szárítógépekre azonban egy ideig még a régi kategóriarendszer marad érvényes.
Az energiacímke az EP szerint a fogyasztók tájékoztatása mellett a gyártói fejlesztések és az energiatakarékosság motorja is. Az Unió az új szabályozástól 2030-ig évi 38TWh energiamegtakarítást vár, ami épp Magyarország éves energiafogyasztásával egyenlő. Nyilvánvalóan számítanak arra, hogy a gyártók – alighanem éppen a MediMarkt által jelzett jelentség hatására is – az energiatakarékosabb berendezések irányába mozdulnak el, vagyis a kínálatban mind több lesz az ilyen szempontból felsőkategóriás termék. Ha viszont ez bekövetkezik, akkor további változás jön. Az EP már évekkel ezelőtt bejelentette: ha az Európai Unió piacán eladott termékek 30 százaléka az első vagy 50 százaléka az első két energiahatékonysági kategóriába fog tartozni, akkor újra változhat a jelölési rendszer.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok